duminică, 29 noiembrie 2020

SMERENIA si DRAGOSTEA ..

”De vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul şi vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morţi, te vei mântui. Căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturiseşte spre mântuire.” (Sfântul Pavel în Epistola către romani a Sfântului Apostol Pavel)


Bucuria mea, despre legatura dintre duhovnic si fiul sau duhovnicesc, sau fiica sa duhovniceasca, Sfantul Parinte, Sofronie Saharov, a raspuns succint, cu un singur cuvant: “ IMPREUNA -
CALATORIA".

Sfantul Parinte a subliniat insemnatatea atitudinii pe care se cuvine sa o avem fata de duhovnicul nostru. Daca avem o atitudine critica, atunci si cel mai iscusit parinte duhovnicesc nu va fi suficient de bun pentru noi, in vreme ce daca ne apropiem de duhovnic cu credinta in Dumnezeu si rugaciune, atunci oricare duhovnic poate sa ne dea cuvant de la Hristos, Care este mai presus de toti oamenii, il va calauzi pe Parintele tau duhovnicesc si va indrepta orice slabiciune duhovniceasca ar fi avand el.

Roaga-te in felul urmator: „Doamne, sunt nestiutor, calauzeste-ma la cunoasterea Ta prin mijlocirea acestui Sfintit Parinte duhovnicesc". Apropie-te de duhovnicul tau cu credinta si incredere. Nu te increde in propria ta ratiune si judecata, pentru ca atunci vei patimi ce a patimit si luda si nu vei spori duhovniceste”.

🙏 Te rog sa nu uiti cuvantul de invatatura al Sfantului Parinte, Cosma al Etoliei: “SMERENIA si DRAGOSTEA, sunt cele doua aripi cu care vom zbura spre Rai”. Amin si Aliluia!

🙏 “Binecuvantarea Domnului sa fie peste tine, cu al sau Har si cu a Sa iubire de oameni, totdeauna, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin”.

Preot Ioan 🛎.

La Mânăstirea Pestera Sfantului Andrei


                         






joi, 26 noiembrie 2020

RUGĂCIUNE PENTRU SĂNĂTATE



”De vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul şi vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morţi, te vei mântui. Căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturiseşte spre mântuire.” (Sfântul Pavel în Epistola către romani a Sfântului Apostol Pavel)





    Preaputernice şi Slăvite Doamne, Iisuse Hristoase, Tu Care ai venit în lume să tămăduieşti neputinţele oamenilor, Care nu ai venit să chemi la pocăinţă pe cei drepţi, ci pe cei păcătoşi şi ai primit moarte pe cruce pentru mântuirea noastră, din adâncul inimii Te rugăm să primeşti această rugăciune a noastră pentru semenii noştri încercaţi de boală 

 Mântuieşte-i, Doamne, precum ştii, ca un iubitor de oameni, şi rânduieşte-le Tu pe toate spre folosul lor Că noi neputincioşi suntem şi nu îi putem ajuta de nu îi vei ridica Tu cu harul Tău 

🙏 De e voia Ta, îi poţi pedepsi precum se cade pentru păcatele lor, izbăvindu-i cu ierburile amare ale durerii, ca un doctor priceput 

🙏 Dar noi cădem înaintea Ta şi Te rugăm: îndură-Te de robii Tăi bolnavi, potoleşte-le neputinţa, alină-le suferinţa, ridică-i din patul durerii 

🙏 Să le fie încercarea bolii spre îndreptarea vieţii, spre început bun mântuirii şi spre iertarea păcatelor 🙏 Iar dacă le e de folos să ducă mai departe crucea bolii, fie Doamne după voia Ta, nu după voia noastră 

🙏 Dăruieşte-le răbdare şi linişte, alungând de la ei toată frica şi deznădejdea, ca să nu fie îngenuncheaţi de durere şi să se îndepărteze de Tine

 🙏 Ajută-i Iubitorule de oameni, ca văzând mila Ta să cadă la picioarele Tale cu lacrimi de pocăinţă şi de mulţumire şi fiecare să se învrednicească a auzi glasul Tău cel sfânt: "Iertate îţi sunt păcatele” 

                                                                                                                      Amin 

TAINA SFANTULUI MASLU

miercuri, 25 noiembrie 2020

Sfantul Maslu - la Parohia Viile Fabric Timisoara



Inregistrarea este făcută vara in curtea bisericii...ascultati si păsărelele cantă impreună cu preotii...

sâmbătă, 21 noiembrie 2020

INTRAREA IN BISERICA A MAICII DOMNULUI

”De vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul şi vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morţi, te vei mântui. Căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturiseşte spre mântuire.” (Sfântul Pavel în Epistola către romani a Sfântului Apostol Pavel)


21 NOIEMBRIE-

Pe 20 noiembrie 543,Justinian a zidit la Ierusalim,langa ruinele templului,o biserica inchinata Sfintei Fecioare,care spre deosebire de una mai veche,a fost numita biserica Sfanta Maria "cea noua".Conform obiceiului,a doua zi dupa sfintire,adica pe 21 noiembrie,a inceput sa fie serbat hramul (patronul) bisericii,adica insasi Sfanta Fecioara,serbarea fiind consacrata aducerii ei la templu".Intrarea Maicii Domnului in Biserica,celebrata la 21 noiembrie de intreaga crestinatate,aminteste momentul in care Duhul Sfant a inceput sa lucreze ca s-o pregateasca pe Fecioara Maria,cea care avea sa-L nasca pe Iisus.S-a întâmplat când Fecioara Maria avea trei ani. Ana,mama ei,promisese lui Dumnezeu,că,dacă îi va dărui un copil i-l va închina Lui.

De aceea,ea a hotărât să o ducă la templul din Ierusalim şi să o dea spre creștere și educare preoţilor.La templu se aflau ori femei bătrâne, văduve ori fecioare până la 14-15 ani,care ajutau preoţii Ele locuiau în chiliile de lângă templu.Aducerea unei femei la templu se făcea cu mare fast:ea era în cămaşă albă,lungă;avea părul despletit pe spate;era urmată de un alai de fetiţe de vârsta ei,care ţineau în mâini făclii aprinse şi flori;ea urca singură cele 12 trepte ale templului şi era primită de marele arhiereu.Când a venit Maica Domnului,îngerii au strigat din templu că ea Îl va naşte pe Emanuil

.La templu, Fecioara Maria a învăţat să coasă din lână,in,mătase),iar Arhanghelul Gavriil venea la ea şi o învăţa să citească,mai ales din Sfânta Scriptură a Vechiului Testament,şi o hrănea cu mană din cer (pâine îngerească).Ea stătea în Sfânta Sfintelor,acolo unde numai arhiereul avea voie să intre,o dată pe an.În timp ce cosea,ea se ruga în gând.

     Preoţii şi arhiereul (Zaharia,viitorul tată al Sfântului Ioan Botezătorul) ştiau că Maria e o Fecioară specială.Legea lui Moise prevedea ca o fecioară să nu stea la templu mai mult de 14-15 ani.Maria rămăsese între timp orfană:Ioachim a murit când Fecioara avea 7 ani (la 80 de ani) iar Ana,pe când Maria avea 9 ani (la 72 de ani).Arhiereul şi preoţii purtau o grijă specială Fecioarei.Ei ştiau că ea nu vrea să se căsătorească,dar pentru a o da în grija cuiva,au ales 12 bărbaţi bătrâni de neam preoţesc şi l-au rugat pe Dumnezeu să facă o minune,ca să arate în grija cui să fie dată Fecioara.Pentru fiecare dintre cei 12,s-a pus în altarul templului câte un toiag,iar preoţii şi arhiereul se rugau.Unul dintre acestea a înflorit,şi era tocmai toiagul dreptului Iosif,văr primar cu Maria,dar mult mai în vârstă decât ea(84 de ani).El era văduv de la vârsta de 70 de ani şi avea mai mulţi copii.Era sărac şi de meserie dulgher.

Cu el a fost logodită Maria,nu ca spre o căsătorie obişnuită,ci ca păzire a ei.Dumnezeu a vrut acest lucru ca să o ocrotească pe Fecioară,căci dacă ea ar fi fost nelogodită când L-a născut pe Hristos,ar fi fost ucisă cu pietre,căci aşa era pedeapsa pentru fecioarele templului care greşeau;dar şi pentru că diavolul,cunoscând profeţiile,aştepta să se nască Hristos dintr-o fecioară necăsătorită,şi nu dintr-una căsătorită,încât diavolul a fost păcălit de logodna Mariei.După logodnă,Maria a părăsit templul,plecând în casa lui Iosif din Nazaret,unde locuia împreună cu fiii şi fiicele acestuia.Incepand cu data de 21 noiembrie,in cadrul slujbei Utreniei,se canta Catavasiile:"Hristos Se naste,slaviti-L!" Este o sarbatoare care ne pregateste si pe noi sa-L facem pe Hristos sa Se nasca tainic in noi

vineri, 20 noiembrie 2020

Rugăciune din Slujba Sf Maslu

                 




Acatistul Sfantului Mucenic Mina



joi, 19 noiembrie 2020

Credinţa falsă

”De vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul şi vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morţi, te vei mântui. Căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturiseşte spre mântuire.” (Sfântul Pavel în Epistola către romani a Sfântului Apostol Pavel)


Într-un oraş, un acrobat îşi prezentă scamatoriile sale pe sârmă, la mare înălţime de pământ. Spre sfârşit sosi timpul să prezinte exerciţiul de senzaţie pentru acea zi: luă un cărucior şi-l trase pe un cablu strunit. 
După ce ajunse cu bine pe partea cealaltă a cablului, îi întrebă pe spectatori dacă cred că el va putea duce căruciorul înapoi. Ca răspuns,lumea bătu entuziasmată din palme. Îi întrebă încă o dată şi primi acelaşi răspuns. Atunci se adresă unui spectator din faţă: 
`Dumneata crezi că voi putea să duc căruciorul înapoi?`.
 `Bineînţeles!`, îi răspunse spectatorul. 
`Atunci pofteşte aici şi urcă-te în cărucior şi eu te voi duce pe partea cealaltă`. Dar el refuză.
_
Aşa suntem şi unii dintre noi, oamenii. În sinea noastră spunem că avem credinţă în Dumnezeu,dar când suntem puşi în situaţia de a ne mărturisi credinţa, nu o facem, din diverse motive total subiective (din ruşine, de pildă - în faţa cuiva nu ne închinăm sau nu facem ceva bine plăcut lui Dumnezeu, de teamă să nu creadă acel cineva că suntem nebuni sau proşti, de exemplu). Cei care procedăm aşa nu ne numim creştini (credincioşi) adevăraţi, ci creştini spoiţi,credincioşi ipocriţi, de moment, din păcate.

 Să ne ajute Bunul Dumnezeu să fim toţi creştini cu adevărat, în totalitate, constanţi în credinţă, şi la bine şi la rău, spre câştigarea mântuirii, amin. 🙏🏻

duminică, 15 noiembrie 2020

DUMINICA A DOUĂZECI ŞI CINCEA DUPĂ POGORÂREA SFÂNTULUI DUH

”De vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul şi vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morţi, te vei mântui. Căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturiseşte spre mântuire.” (Sfântul Pavel în Epistola către romani a Sfântului Apostol Pavel)






CUVANT de INVATATURĂ DESPRE POST

”De vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul şi vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morţi, te vei mântui. Căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturiseşte spre mântuire.” (Sfântul Pavel în Epistola către romani a Sfântului Apostol Pavel)


   Bucuria mea, postul este vechi si incepe odata cu omul. Este prima porunca de stapanire de sine, data in Rai. Chiar si Iisus Hristos a postit 40 de zile si 40 de nopti pe muntele Quarantania, si El este pilda de viata pentru noi.

 Esti crestin ortodox? Atunci totdeauna, sa postesti, CEL PUTIN, miercurea si vinerea, fiindca miercuri, Hristos a fost vandut, iar vineri a fost rastignit. Postul este izvor de sanatate si pricina de mantuire! Cine nu tine post macar miercurea si vinerea este batjocorit de diavoli prin necazuri, ispite, suferinta..., iar dupa moarte nu-L va putea vedea pe Dumnezeu. 

Prin POST ne pregatim pentru spovedanie. 

Prin SPOVEDANIE, ne pregatim pentru impartasanie. Prin IMPARTASANIE, ne unim cu Dumnezeu si El cu noi. IN TINERETE POTI (sa postesti), DAR NU VREI; IAR LA BATRANETE O SA VREI, DAR N-O SA MAI POTI! 


In post trebuie sa ne iertam unii pe altii pentru ca postul nostru sa fie primit de Dumnezeu. Iata ce zice Sfantul Parinte, Sofian Boghiu: "Fie ca aceasta perioada de post sa o parcurgem cu multumire, cu ganduri bune, cu fapte frumoase si iertare, dupa voia lui Dumnezeu. Sa ne iertam unii pe altii, ca in pace si armonie sa petrecem, lucrand ziua si noaptea pentru curatirea si sfintirea sufletelor noastre. In post conteaza foarte mult sa va iertati unul pe altul. Poti sa mori de foame, nu are nici-un rost postul tau, pana nu te împaci cu celalalt. Unii nu-si vorbesc cu anii. Dar postesc fiecare post. Vai de postul lor!" 

Domnul Prof. Dr. Ciurea (neurochirurg), spune asa: "In post creierul functioneaza cel mai bine!".

Ce fel de post?

  “Post usor cu iertaciune,
 Presarat cu fapte bune,
 Si la toate s-avem frane, 
De la ochi pana la mana, 
Trupul sa se subtieze, 

Sufletul sa invieze, 
Sa se-nalte cat mai sus, 
Unde nori si vanturi nu-s, 
Rupti de cele pamantesti, 
Sa prindem aripi ceresti!” 

ASADAR: Trebuie sa postim in armonie, adica, 

SI CU TRUPUL, SI CU SUFLETUL, CEL PUTIN MIERCUREA si VINEREA IN TOATA VIATA TA! 

   🙏 Un post binecuvantat si de Dumnezeu incununat, cu bucurii Sfinte, multa sanatate si mantuire! Amin si Aliluia!
                                                                                                                             Preot Ioan 🛎.

vineri, 13 noiembrie 2020

BISERICA - CASA LUI DUMNEZEU: Din rugăciunile Sfântului Ioan Gură de Aur





12 cereri după numărul ceasurilor nopţii
Doamne, nu mă lipsi pe mine de binele Tău cel ceresc.
Doamne, izbăveşte-mă de chinurile cele veşnice.
Doamne, de am greşit, fie cu mintea, fie cu gândul sau cu cuvântul sau cu lucrul, iartă-mă.
Doamne, izbăveşte-mă de toată neştiinţa şi uitarea, de neîndrăznirea şi de nesimţirea cea împietrită.
Doamne, izbăveşte-mă de toată ispitirea.
Doamne, luminează-mi inima pe care a întunecat-o pofta cea rea.
Doamne, eu ca un om am greşit, iar Tu, ca un Dumnezeu îndurător, miluieşte-mă, văzând neputinţa sufletului meu.
Doamne, trimite mila Ta în ajutorul meu, ca să preaslăvesc preasfânt numele Tău.
Doamne Iisuse Hristoase, scrie-mă pe mine, robul Tău, în cartea vieţii şi-mi dăruieşte sfârşit bun.
Doamne Dumnezeul meu, deşi n-am făcut nici un bine înaintea Ta, dă-mi, după harul Tău, să pun început bun.
Doamne, stropeşte inima mea cu roua harului Tău.
Doamne al cerului şi al pământului, pomeneşte-mă pe mine, păcătosul, ruşinatul şi nevrednicul robul Tău, în împărăţia Ta. Amin.

12 cereri după numărul ceasurilor zilei
Doamne, primeşte-mă întru pocăinţă.
Doamne, nu mă lăsa pe mine.
Doamne, nu mă duce pe mine în ispită.
Doamne, dă-mi cuget bun.
Doamne, dă-mi lacrimi, umilinţă şi aducere aminte de moarte.
Doamne, dă-mi cuget să-mi mărturisesc toate păcatele mele.
Doamne, dă-mi smerenie, curăţie şi ascultare.
Doamne, dă-mi răbdare, voie nebiruită şi blândeţe.
Doamne, sădeşte în mine rădăcina bunătăţilor şi frica Ta în inima mea.
Doamne, învredniceşte-mă să Te iubesc cu tot sufletul şi gândul meu şi să fac în toate voia Ta.
Doamne, apără-mă de oameni gâlcevitori, de diavoli, de patimile trupeşti şi de toate celelalte lucruri necuvioase.
Doamne, ştiu că faci precum vrei Tu, deci să fie şi întru mine, păcătosul, voia Ta; că binecuvântat eşti în veci. Amin.

BISERICA - CASA LUI DUMNEZEU: Din rugăciunile Sfântului Ioan Gură de Aur:

joi, 12 noiembrie 2020

luni, 9 noiembrie 2020

Sfantul Nectarie

”De vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul şi vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morţi, te vei mântui. Căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturiseşte spre mântuire.” (Sfântul Pavel în Epistola către romani a Sfântului Apostol Pavel)






In Eghina - la sf Nectarie (pelerinaj 2017)


Sfântul Ierarh Nectarie de la Eghina, noul făcător de minuni (†1920), s-a născut la 1 octombrie 1864, în Silivria, un orăşel din provincia Tracia, în nordul Greciei. Părinţii săi, deşi erau foarte săraci, erau nişte creştini devotaţi şi evlavioşi. La Botez a primit numele Anastasie. Pe când avea 20 de ani, povăţuit de Duhul Sfânt, a mers în insula Hios unde a fost învăţător. După câteva luni a intrat în monahism sub numele de Lazăr, apoi, la scurt timp, a fost hirotonit diacon, primind numele de Nectarie. În 1886 a fost hirotonit la Alexandria preot, apoi episcop. La 15 ianuarie 1889, Patriarhul Sofronie l-a făcut Mitropolit de Pentapole. Vreme de mai mulţi ani Sfântul Nectarie a slujit în Biserica „Sfântul Nicolae” din oraşul Cairo. A fost invidiat pentru smerenia sa de ceilalţi ierarhi din Egipt şi a fost izgonit pe nedrept din scaunul său. A construit între 1904 şi 1907 o frumoasă mănăstire de călugăriţe în insula Eghina. Sfântul Nectarie a murit de cancer şi de atunci el îi vindecă de această boală necruţătoare pe toţi cei care se roagă cu evlavie lui Dumnezeu. Fragmente din sfintele sale moaşte se află şi în România, la Catedrala Patriarhală, precum şi la Mănăstirea Radu Vodă din Bucureşti.

Rugăciune la Sfântul Nectarie in Eghina

duminică, 8 noiembrie 2020

SOBORUL SFINTILOR ARHANGHELI MIHAIL SI GAVRIIL SI A TUTUROR CERESTILOR PUTERI

”De vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul şi vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morţi, te vei mântui. Căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturiseşte spre mântuire.” (Sfântul Pavel în Epistola către romani a Sfântului Apostol Pavel)









        🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂

Cei doi arhangheli sunt pomeniţi împreună, pentru că dreptatea şi iubirea trebuie să fie nedespărţite, căci numai aşezate la un loc, cele două Testamente fac Scriptura întreagă!

Soborul Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil şi al tuturor cereştilor puteri
În fiecare an, ziua de 8 noiembrie este consacrată cinstirii celor doi mari arhangheli, Mihail şi Gavriil, care s-au învrednicit să primească misiuni cu totul speciale din partea lui Dumnezeu.

Dacă ştim, în general, că îngerii sunt duhuri slujitoare, trimise de Dumnezeu pentru împlinirea voii Lui, căci însăşi denumirea de „înger” înseamnă „trimis”, arhanghelii Mihail şi Gavriil (în traducere „arhangheli” înseamnă „primii între îngeri”) au o misiune mai înaltă, despre care vom încerca să vorbim în cele ce urmează.

Numele lor sunt foarte populare printre credincioşii noştri, fiind purtate de către mulţi dintre ei, fapt care dovedeşte o preţuire deosebită. Trebuie să ne dăm seama, mai întâi, că nu întâmplător ei sunt pomeniţi împreună. Fiecare, desigur, a avut o misiune aparte, personală, dar numai împreună slujirea lor are înţeles mântuitor pentru noi.

După ce vom analiza specificul slujirii fiecăruia, care este reprezentat în mare măsură chiar în icoanele lor, potrivit mărturiilor din Scriptură şi din Tradiţie, vom încerca să dezlegăm apoi taina pomenirii lor comune.

Astfel, Arhanghelul Mihail apare în icoane sub chipul unui ostaş sever, în mâna dreaptă având o sabie de foc, în stânga un cântar şi la picioare un diavol căzut, iar Arhanghelul Gavriil este zugrăvit sub chipul unui tânăr plin de duioşie, cu o floare în mâna dreaptă (de obicei floare de crin), adresându-se respectuos Fecioarei Maria.

Iată, aşadar, două atitudini complet diferite, una războinică, cealaltă paşnică şi duioasă, singurele detalii comune fiind aurele sfinţeniei şi aripile îngereşti. Nimic întâmplător, însă.

Cercetând Scriptura şi Tradiţia aflăm, astfel, că Arhanghelul Mihail a fost rânduit de Dumnezeu, alături de heruvimi, să păzească intrarea în Rai, cu o sabie de foc, după căderea în păcat a protopărinţilor noştri; Apocalipsa îl înfăţişează, în cap. 12, ca pe un conducător al oştilor îngereşti, care îl alungă din cer pe „balaurul cel mare”, adică pe Diavolul; după Tradiţie, Mihail a luat atitudine atunci când o parte din îngeri, în frunte cu Lucifer, s-au răzvrătit împotriva lui Dumnezeu, vrând să-i ia locul. „Mi-ha-il?”, adică „Cine este ca Dumnezeu?” - a întrebat atunci arhanghelul, de aici trăgându-i-se numele.

În viziunile profetului Daniel, Mihail are misiunea de a-l ocroti şi de a purta de grijă poporului Israel, (Daniel, 12, 13, 21). Din aceste mărturii înţelegem, aşadar, că Mihail reprezintă dreptatea divină şi pedeapsa păcatului, ca înger păzitor al poporului ales.

Arhanghelul Gavriil (în tâlcuire „Puterea mea este Dumnezeu”), este mesagerul mântuirii, anunţând naşterea Sfântului Ioan Botezătorul şi a Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Este, de fapt, îngerul Bunei Vestiri, a cărei bucurie este simbolizată de frumuseţea florii albe de crin, floare lăudată şi de Mântuitorul când spune: „Luaţi seama la crinii câmpului...nici Solomon în toată măreţia lui nu era îmbrăcat ca unul dintre aceştia...” (Matei, 6, 28-29).

Aşadar, dacă Arhanghelul Mihail ne aduce aminte de păcat, dreptate şi moarte, Gavriil ne apropie mâna întinsă a lui Dumnezeu, făcându-se vestitorul iubirii şi al mântuirii.

Ei reprezintă, de fapt, cele două Testamente, Vechi şi Nou, Mihail simbolizând Legea lui Moise, a dreptăţii, iar Gavriil Legea Harului, a iubirii evanghelice. Dumnezeu însuşi aşa S-a revelat, potrivit înţelepciunii Sale: pe de o parte, ca Domn al dreptăţii, asprimii şi judecăţii în Vechiul Testament, pe de alta al iubirii, îngăduinţei şi iertării, în Noul Testament.

Iar acum, iubiţi credincioşi, concluzia firească: cei doi arhangheli sunt pomeniţi împreună, pentru că dreptatea şi iubirea trebuie să fie nedespărţite, căci numai aşezate la un loc, cele două Testamente fac Scriptura întreagă!

Dumnezeu însuşi este, deodată şi drept şi bun. Greşim atunci când zicem: „Oricâte păcate am face, Domnul ne iartă pentru că este bun...”, uitând că El este şi drept. După cum greşim de asemenea când deznădăjduim zicând: „Nu pot primi iertare, căci drept este să fiu condamnat”, uitând că Dumnezeu este şi bun, nu doar drept şi că ne iartă dacă ne căim cu adevărat şi ne îndreptăm viaţa.

Sărbătoarea de astăzi, o dată cu prilejul de a-i cinsti după cuviinţă pe cei doi sfinţi Arhangheli Mihail şi Gavriil, reprezintă pentru noi şi o lecţie de înţelepciune. Aşa cum ei sunt împreună pomeniţi, dreptatea şi iubirea laolaltă, trebuie şi noi să fim nu numai drepţi, ci şi buni cu semenii noştri.

Dreptatea fără bunătate creează relaţii reci, de teamă şi suspiciune reciprocă. Bunătatea fără dreptate duce la relaţii artificiale, dulceage, nedurabile. Doar împreună cele două virtuţi fac legături normale şi trainice, bazate pe încredere şi afecţiune reciprocă.

Numai cu amândouă la un loc se poate înainta firesc pe calea convieţuirii cu semenii noştri. Să ne imaginăm că ne găsim într-o barcă şi pe una din vâsle scrie „dreptatea”, iar pe cealaltă „iubirea”. Dacă vom folosi numai una dintre ele, barca se va roti în acelaşi loc, fără să înainteze. Numai atunci când sunt folosite amândouă, deodată, vom înainta spre locul dorit.

În acelaşi fel vedem şi lucrarea celor două virtuţi: împreună, spre buna convieţuire cu semenii şi, în final, spre mântuirea sufletului.

Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil, simboluri ale dreptăţii şi iubirii, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi să fim, precum voi sunteţi, drepţi şi iubitori întotdeauna. Amin

Pr. VASILE GORDON
    ❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂❤️🍂

sâmbătă, 7 noiembrie 2020

Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil

”De vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul şi vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morţi, te vei mântui. Căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturiseşte spre mântuire.” (Sfântul Pavel în Epistola către romani a Sfântului Apostol Pavel)



         In fiecare an, pe data de 8 noiembrie, Biserica cinsteste Soborul Sfintilor Mihail si Gavriil si a tuturor Puterilor ceresti celor fara de trupuri. Deci, pe 8 noiembrie nu ii praznuim doar pe Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil, ci pe toate cetele ingeresti care nu s-au despartit de Dumnezeu.
Lumea ingereasca a fost creata de Dumnezeu din nimic, nu din ceva preexistent si nici din fiinta Sa. Referatul biblic despre creatie nu vorbeste in mod precis despre crearea ingerilor. Sfintii Parinti afirma ca la creatie nu se vorbeste explicit despre ingeri din doua motive: evreii, inclinati spre idolatrie, ar fi cazut usor in ratacirea idolatra a popoarelor vecine si ca in cartea Facerii se urmareste numai infatisarea inceputului lumii vazute.

In ceea ce priveste ierarhia ingereasca, Dionisie Areopagitul vede cetele ingeresti in numar de noua, asezate in cate trei grupuri suprapuse: Serafimi, Heruvimi, Scaune; Domnii, Puteri, Stapanii; Incepatorii, Arhangheli, Ingeri. Biserica si-a dat consimtamantul asupra acestei ierarhii prin introducerea ei in pictura bisericeasca.

Pentru ca ingerii sunt netrupesti, la ei nu se poate vorbi de sex si nici de o transplantare a speciei (Fac 6,2), deci, ei nu se casatoresc, nu se inmultesc (Matei 22,30) si nici nu mor (Luca 20, 35-36). Ingerii isi transmit unii altora propriile lor ganduri si hotarari fara sa rosteasca cuvinte. Insa, pentru indeplinirea slujbei lor, pot lua infatisare omeneasca (II Reg 6,17), pot sa vorbeasca, sa manance, sa apara imbracati si uneori purtand aripi (Fac. 32,25; Luca 24, 4; Matei 28,3; Apoc 14,6).

Lucrarea principala a ingerilor este aceea de a-l intari si sustine pe om in a transfigura lumea.

Aceasta sarbatoare a fost la origine o simpla aniversare anuala a sfinti­rii unei biserici a Sfantului Arhanghel Mihail, ridicata la termele lui Arcadius din Constantinopol. Astfel, ea apare in cele mai vechi sinaxare ca fiind o sarbatoare numai a Arhanghelului Mihail. Mai tarziu ea a de­venit o sarbatoare comuna a tuturor Sfintilor Ingeri.

In Mi­neiele ortodoxe intalnim alte patru zile liturgice consacrate pomenirii Sfintilor Arhangheli sau unor minuni facute prin pu­terea lor:
La multi ani celor ce poarta numele Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil.

- Pe 6 septembrie, se savarseste pomenirea unei minuni facute de Sf. Arhanghel Mihail, la Chones, in Colosse din Frigia;

- Pe 26 martie, a doua zi dupa praznicul Buneivestiri, praznuim Soborul (Adunarea) mai-marelui voievod Gavriil;

- Pe 13 iulie, praznuim al doilea Sobor al Ar­hanghelului Gavriil, care este la origine ziua sfintirii unei bi­serici vestite a Sfantului Arhanghel Gavriil;

- Serbarea Arhanghelului Gavriil din Adin, in ziua de 11 iunie (fara slujba), cand se comemorea­za aparitia acestui sfant Arhanghel la o chilie din Sf. Munte (Adin), un­de el ar fi invatat pe un calugar sa cante pentru prima oara partea de la inceput a Axionului Sfintei Fecioare : Axion esti, adica : Cuvine-se cu adevarat... ; faptul s-ar fi intamplat prin sec. X, iar serbarea a ramas pana azi limitata la manastirile atonite.

                                                             Sfantul Arhanghel Mihail

In limba ebraica, numele sau inseamna "Cine este ca Dumnezeu?". El este cel care "striga": "Sa luam aminte, noi, care suntem fapturi, ce a patimit Lucifer, cel care era cu noi: cel ce era lumina, acum intuneric s-a facut. Ca cine este ca Dumnezeu?", si asa s-a intocmit soborul, adica adunarea si unirea tuturor ingerilor. Pe seama sa se pune si calauzirea lui Lot si a familiei acestuia la iesirea din Sodoma, precum si protectia speciala a poporului lui Israel. Ii scoate din cuptor pe cei trei tineri din Babilon, il sprijina in lupta pe Ghedeon, il mustra pe vrajitorul Valaam si il elibereaza din inchisoare pe Sfantul Apostol Petru. Conform Scripturii, toti mortii vor iesi din morminte la glasul trambitei Sfantului Arhanghel Mihail.

In iconografie, Arhanghelul Mihail este reprezentat purtand in mana o sabie de foc, semn ca el pedepseste pacatul. Sfantul Arhanghel Mihail este pomenit in cartile Vechiului Testament ca fiind prezent mai ales acolo unde Dumnezeu pedepseste nedreptatea. Din acest motiv Arhanghelul Mihail se arata a fi un inger al dreptatii Dumnezeiesti.

                                                             Sfantul Arhanghel Gavriil

        In limba ebraica, Gavriil inseamna "barbat-Dumnezeu". Numele sau contine concentrat vestea ca Dumnezeu Se va face barbat, ca va asuma firea omeneasca. Vesteste Sfintilor Parintilor Ioachim si Ana nasterea Maicii Domnului, ii descopera lui Zaharia nasterea Inaintemergatorului. Pastorilor le arata ca li S-a nascut Prunc, pe Iosif, logodnicul Mariei, il intareste ca sa nu se indoiasca de nimic, calauzeste Sfanta Familie in Egipt si aduce femeilor mironosite vestea Invierii Domnului.

Arhanghelul Gavriil este reprezentat in iconografia ortodoxa purtand in mana o floare de crin alb, ca simbol al bucuriei si binecuvantarii. Arhanghelul Gavriil este ingerul bunatatii si milostivirii lui Dumnezeu.

                                     Ceata ingereasca inferioara se arata luminatoare celei superioare

Parintele Dumitru Staniloae marturiseste pe baza sfintelor noastre predanii, ca Arhanghelul Gavriil este singurul caruia i s-a descoperit misterul intruparii Fiului lui Dumnezeu. Astfel, desi nu face parte din ceata ingerilor aflata in prima triada si nemijlocit langa Dumnezeu, se face luminator al acesteia. Ii invata pe cei ce ii sunt superiori sa "ridice portile vesnice", ca Cel ce S-a imbracat in trup pentru negraita iubire de oameni, sa urce si sa stea mai presus de toata Incepatoria si Puterea. Cele mici sunt facute mari prin har. Aceasta o spune si Sfantul Apostol Pavel: "Acum, zice, s-a facut cunoscuta prin Biserica, Incepatoriilor si Stapaniilor, intelepciunea cea de multe feluri a lui Dumnezeu" (Ef. 3, 10).

Ziua din saptamana consacrata ingerilor este lunea.

La multi ani celor ce poarta numele Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil

Mai multe cititi aici 

https://colajeortodoxe.blogspot.com/search/label/Colaje%20Sfintii%20Mihail%20si%20Gavril


joi, 5 noiembrie 2020

SFIINTII PRIETENII MEI...: Sub crucea Ta...

SFIINTII PRIETENII MEI...: Sub crucea Ta...: "Doamne, mintea mea lipsita de putere nu poate ajunge la Tine. Ca si regele Avgar Te chem: "Vino si tamaduieste-mi ranile ganduril...


Sub crucea  Ta...
Unde să  mă  duc Hristoase 
Când in piept inima-mi plânge.
Unde...spune-mi Doamne...unde..
Când  durerea mă  ajunge..?

Unde să  mă  duc când  valuri..
Lovesc barca vieiii mele..
Unde să  mă  duc...Hristoase..
Când  nu am nici o putere..?
Unde să  mă duc când  ploi...
Inundă obrajii mei...

Unde ...spune-mi Doamne...unde..
Unde ...să îndrept pasii mei?
Doar...sub crucea Ta...Iisuse..
Găsesc pace si  alinare..
Doar aici...Iisuse Doamne...
Doar aici mai e...scăpare.. 

Maria Pintecan...

duminică, 1 noiembrie 2020

DUMINICA A 22-A DUPĂ RUSALII

”De vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul şi vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morţi, te vei mântui. Căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturiseşte spre mântuire.” (Sfântul Pavel în Epistola către romani a Sfântului Apostol Pavel)








                                           DUMINICA A 22-A DUPĂ RUSALII - Evanghelia

”Zis-a Domnul: Era un om bogat care se îmbrăca în porfiră și în vison, veselindu-se în toate zilele în chip strălucit. Iar un sărac, anume Lazăr, zăcea înaintea porții lui, plin de bube, poftind să se sature din cele ce cădeau de la masa bogatului; dar și câinii venind, lingeau bubele lui. Și a murit săracul și a fost dus de către îngeri în sânul lui Avraam. A murit și bogatul și a fost înmormântat. Și, în iad, ridicându-și ochii, fiind în chinuri, el a văzut de departe pe Avraam și pe Lazăr în sânul lui. Și el, strigând, a zis: Părinte Avraame, fie-ți milă de mine și trimite pe Lazăr să-și ude vârful degetului în apă și să-mi răcorească limba, căci mă chinuiesc în această văpaie! Dar Avraam a zis: Fiule, adu-ți aminte că tu ai primit cele bune ale tale în viața ta, iar Lazăr, asemenea, pe cele rele; și acum aici el se mângâie, iar tu te chinuiești. Și, peste toate acestea, între noi și voi s-a întărit prăpastie mare, ca aceia care voiesc să treacă de aici la voi să nu poată, nici cei de acolo să treacă la noi. Iar el a zis: Rogu-te, dar, părinte, să-l trimiți în casa tatălui meu, căci am cinci frați, să le spună lor acestea, ca să nu vină și ei în acest loc de chin. Și i-a zis Avraam: Au pe Moise și pe proroci; să asculte de ei. Iar el a zis: Nu, părinte Avraame, ci, dacă cineva dintre morți se va duce la ei, se vor pocăi. Și i-a zis Avraam: Dacă nu ascultă de Moise și de proroci, nu vor crede nici dacă ar învia cineva din morți.”
(Luca 16, 19-31)

Arhivă blog

BLOGURILE MELE LE GASITI AICI !

Postări populare

INTRĂ SI AICI :

Despre mine

Fotografia mea
Sunt pe internet , pentru Slava Lui Hristos si lucrez la Via Domnului ..Iubesc Ortodoxia ,,Credinta adevărată!