Viata sa inainte de convertire. Sfantul Apostol Pavel, cunoscut mai intai sub numele de Saul (cel
 dorit), s-a nascut la Tars, capitala provinciei Cilicia din Asia Mica, 
in primii ani ai erei crestine, din parinti evrei, cu buna stare 
materiala. Ei aveau un atelier de tesut stofe din par de capra, din care
 faceau mantale si corturi pe care le vindeau.
Orasul
 Tars avea scoli vestite, la care Saul a invatat bine din copilarie 
limba greaca, pe care a cunoscut-o mai bine decat ceilalti Apostoli. De 
la parintii sai, avea dreptul de cetatean roman. Ambele calitati au avut
 mare importanta in activitatea lui misionara.
De
 foarte tanar, Saul a mers la Ierusalim, unde avea o sora, mama lui Ioan
 Marcu, varul lui Barnaba, spre a se instrui in Legea mozaica la scoala 
vestitului invatat rabin Gamaliel.
Saul
 nu l-a cunoscut direct pe Hristos. In timpul activitatii publice a 
Mantuitorului, el traia la Tars, ca rabin. Auzind vestea marii miscari 
produse de predica Apostolilor despre Iisus Hristos, a venit la 
Ierusalim, unde a devenit persecutor al crestinilor. La uciderea cu 
pietre a Sfantului Stefan, ucigasii si-au pus hainele la picioarele lui 
Saul (Fapte, 7, 58). El pustia Biserica din Ierusalim, intrand prin case
 si, tarand pe barbati si pe femei, ii ducea la temnita (Fapte 8, 3; 22,
 4). Dupa imprastierea comunitatii din Ierusalim, Saul voia s-o 
desfiinteze pe cea din Damasc.
Minunea
 Damascului a facut lumina in sufletul lui, incat, din persecutorul 
Saul, a devenit Apostolul Pavel. Orbit, uimit si profund schimbat, Saul e
 dus de insotitorii sai la Damasc, unde primeste botezul de la preotul 
Anania. El intra astfel in sanul Bisericii ca “vas ales, ca sa poarte 
numele lui Iisus inaintea neamurilor” (Fapte 9, 15), ca “Apostol chemat 
nu de la oameni, nici prin vreun om, ci prin Iisus Hristos si prin 
Dumnezeu-Tatal” (Gal. 1, 1). El incepe sa predice in sinagogi ca “Iisus este Fiul lui Dumnezeu“,
 spre uimirea si surprinderea iudeilor din Damasc, care, auzind aceasta,
 s-au sfatuit sa-l omoare. Saul este ajutat de crestini sa paraseasca 
orasul, coborandu-l noaptea peste zidurile cetatii intr-un cos, iar el 
se retrage pentru trei ani in Arabia, studiind Sfanta Scriptura si 
meditand asupra crestinismului (Fapte 9, 1-26; 22, 3-21).
Prima calatorie misionara a Sfantului Pavel (45-48). Dupa
 primirea botezului la Damasc si retragerea sa in Arabia, el s-a dus la 
Ierusalim, unde a fost introdus in cercul Apostolilor de Barnaba, 
crestin iudeu, originar din insula Cipru. Fiind amenintat de iudeii 
elenisti, Saul s-a retras la Cezareea Palestinei, apoi la Tars, de unde a
 fost chemat de Barnaba la Antiohia pentru misiune intre neamuri (Fapte 
9, 27-30; 11, 25-26). Din Antiohia, Saul si Barnaba merg cu o colecta la
 Ierusalim, in timpul foametei de sub imparatul Claudiu (41-54) (Fapte 
11, 29-30), apoi se intorc la Antiohia, de unde intreprind prima 
calatorie misionara intre anii 45-48, luand cu ei si pe Ioan Marcu 
(Fapte, cap. 13 si 14).
Cei
 trei misionari au plecat din Seleucia, portul Siriei, catre insula 
Cipru, de unde era Barnaba, pe care au strabatut-o de la rasarit spre 
apus. In orasul Pafos, ei convertesc pe proconsulul roman Sergius 
Paulus, guvernatorul insulei, de la numele caruia Saul s-a numit Pavel,
 nume pe care-l va purta pana la sfarsitul vietii (Fapte 13, 9). De la 
Pafos, cei trei misionari calatoresc pe mare spre nord-vest pana in 
provincia Pamfilia; la Perga Pamfiliei, Ioan Marcu s-a intors la 
Ierusalim, Pavel si Barnaba au continuat calatoria in provinciile 
Pisidia si Licaonia, predicand noua credinta in orasele Antiohia 
Pisidiei, Iconiu, Listra si Derbe. La Listra, multimile, socotindu-i 
zei, au vrut sa le aduca jertfe de animale, numind pe Barnaba Zeus, iar 
pe Pavel, Hermes, fiindca el era purtatorul cuvantului. Vizitand apoi 
comunitatile de curand infiintate si hirotonind preoti pentru fiecare 
biserica, se intorc la Perga Pamfiliei, iar de aici, prin portul Atalia,
 ajung pe mare la Antiohia, in anul 48, vestind credinciosilor cate a 
facut Dumnezeu cu ei si cum a deschis paganilor usa credintei (Fapte 
cap. 13 si 14).
Sinodul Apostolic de la Ierusalim din anul 50. Intorsi
 la Antiohia Siriei, Pavel si Barnaba gasira Biserica dezbinata, din 
cauza unor iudei-crestini veniti din Iudeea, care invatau ca paganii 
convertiti la crestinism trebuiau sa observe Legea mozaica, primind 
circumciziunea. Astfel s-a nascut la Antiohia disputa despre valabilitatea Legii mozaice
 sau disputa despre respectarea ceremoniilor iudaice in Biserica. In 
anul 49 sau 50, Pavel si Barnaba, insotiti de Tit, merg ca delegati ai 
Bisericii din Antiohia la Ierusalim sa supuna chestiunea Apostolilor. La
 Ierusalim, unii din eresul fariseilor, care trecusera la credinta, 
sustineau ca paganii care se convertesc la crestinism trebuie sa 
primeasca circumciziunea si sa respecte ceremoniile Legii mozaice.
In
 anul 50, Sinodul Apostolilor, presbiterilor si credinciosilor din 
Ierusalim, in frunte cu Petru si Iacob, au ascultat cele cerute de 
comunitatea din Antiohia si au hotarat, potrivit sfatului Duhului Sfant,
 sa nu impuna crestinilor dintre neamuri <<jugul>> Legii 
mozaice, ci ei <<sa se fereasca de cele jertfite idolilor, de 
desfrau, de animalele sugrumate si de sange>> (Fapte 15, 20 si 
29). Ei au trimis apoi Bisericii din Antiohia, prin Pavel si Barnaba, 
insotiti de Iuda si Silvan, o scrisoare, prin care li s-a adus la 
cunostinta hotararea inteleapta luata de Sinodul Apostolilor la 
Ierusalim, iar credinciosii s-au bucurat pentru mangaiere (Fapte 15, 
1-33). Totodata s-a usurat mult misiunea crestina printre neamuri, iar 
crestinismul, eliberat de servitutea Legii mozaice, si-a intarit 
caracterul de religie universala.
La
 putin timp dupa anul 50, Sfantul Apostol Petru a parasit Ierusalimul si
 s-a dus la Antiohia, unde, la inceput, lua masa cu cei dintre neamuri. 
De teama iudaizantilor, el n-a mai luat masa cu crestinii dintre pagani,
 fapt pentru care a fost mustrat in fata tuturor de Sfantul Apostol 
Pavel (Gal. 2, 11-14).
A doua calatorie misionara (51-54).
 Sfantul Apostol Pavel intreprinde a doua calatorie misionara impreuna 
cu Sila, intre anii 51-54, in timp ce Barnab si varul sau, Ioan Marcu, 
merg din nou in Cipru (Fapte 15, 39). Mergand de astadata pe uscat, ei 
viziteaza comunitatile din Siria, Cilicia si Licaonia, unde, in orasul 
Listra, convertesc pe Timotei, care i-a insotit apoi in misiune. Dupa ce
 au vizitat comunitatile infiintate in prima calatorie, ei trec prin 
Galatia, Frigia si Misia si ajung in orasul Troa, unde convertesc pe 
doctorul Luca. Din Troa, cei trei misionari, luand cu ei si pe doctorul 
Luca, trec prin insula Samotrace si ajung la Neapolis, in Macedonia, si 
predica cu succes la Filipi, infiintand aici prima comunitate europeana.
 La Filipi, Pavel si Sila sunt batuti cu bice si dusi la inchisoare, de 
unde au scapat in mod minunat. De la Filipi, trec prin orasele 
Macedoniei, Amfipolis, Apolonia si ajung la Tesalonic, unde au convertit
 un numar mare de prozeliti greci si romani si pe unii dintre iudei. 
Facandu-se mare tulburare printre iudei contra misionarilor, Pavel cu 
insotitorii sai a plecat la Bereea, apoi el singur merge pe mare, 
ajungand la Atena.
In
 cetatea culturii elene, filosofii epicurei si stoici, care-si petreceau
 timpul in Agora, sa mai auda ceva nou, auzind pe Pavel vorbind in 
piata, s-au exprimat ca el pare a fi “vestitor de dumnezei straini, fiindca binevesteste pe Iisus si Invierea”
 (Fapte 19, 18). Luandu-l apoi cu ei, l-au dus inaintea Areopagului, 
unde Sfantul Pavel a tinut o interesanta si originala cuvantare. Laudand
 cucernicia atenienilor fata de zei, care au ridicat in cetatea lor un 
altar si Dumnezeului celui necunoscut- pe care ei il cinstesc 
fara ca sa-l cunoasca – , Sfantul Pavel le spune ca Acesta este 
Dumnezeul pe care-L vesteste lor, “Care a facut lumea si toate cele ce 
sunt in ea…Domnul cerului si al pamantului, Care nu locuieste in temple 
facute de maini, nici nu este slujit de maini omenesti…Caci in El traim, ne miscam si suntem” (Fapte 17, 23-25 si 28).
In
 urma acestei cuvantari, Sfantul Pavel a convertit la crestinism un 
numar de greci, intre care se aflau Dionisie Areopagitul, dupa traditie 
primul episcop al Atenei, o femeie cu numele Damaris si pe altii (Fapte,
 cap. 17).
In
 marea lor majoritate insa, grecii s-au aratat curiosi fata de cele 
spuse de Pavel, dar au ramas sceptici si l-au luat in ras, cand l-au 
auzit vorbind, la sfarsit, de invierea mortilor (Fapte 17, 32).
Mai
 mare succes a avut predica Sfantului Apostol Pavel la Corint, unde a 
lucrat un an si jumatate, impreuna cu sotii iudeo-crestini Aquila si 
Priscilla, pe care i-a intalnit aici in anul 52. Acestia s-au refugiat 
de la Roma la Corint in urma edictului publicat contra iudeilor in anul 
49 de imparatul Claudiu (41-54), fiindca se certau intre ei din cauza 
lui Iisus Hristos. Intre timp, au venit la Corint Sila si Timotei, pe 
care Sfantul Pavel ii lasase la Bereea, in Macedonia (Fapte 18, 5). La 
Corint, a convertit pe Crispus, mai marele sinagogii si pe multi altii 
dintre greci. Iudeii, maniosi din cauza succesului lui Pavel, il duc in 
fata lui Galion, proconsulul Ahaiei, fratele filosofului Seneca, care, 
dand dovada de tact, a refuzat sa se amestece in disputele religioase 
ale iudeilor si le-a poruncit sa se intoarca linistiti la casele lor.
Din
 cauza agitatiei iudeilor, Sfantul Pavel a plecat din Corint, luand cu 
sine si pe sotii Aquila si Priscilla, pe care i-a lasat la Efes, unde 
facea misiune crestina un invatat iudeu alexandrin, Apollo. Din Efes, pe
 mare, Sfantul Pavel s-a dus la Cezareea Palestinei, apoi la Ierusalim, 
de sarbatoarea Pastelui, de unde s-a intors la Antiohia (Fapte 18, 
1-22).
A treia calatorie misionara (54-58).
 Plecand din Antiohia, centrul misiunii sale, Sfantul Pavel si 
insotitorii sai au intreprins a treia calatorie misionara, intre anii 
54-58. El a vizitat mai intai comunitatile crestine infiintate in 
Galatia si Frigia, apoi s-a oprit la Efes, capitala provinciei Asia 
Proconsulara, pentru doi ani si jumatate. La Efes, Sfantul Pavel boteaza
 vreo 12 ucenici de ai lui Ioan Botezatorul, punandu-si mainile peste ei
 si chemand puterea Duhului Sfant (Fapte 19, 3-6). Activitatea rodnica a
 Sfantului Pavel a provocat o mare miscare contra crestinilor, la 
instigatia argintarului Dimitrie, care-si vedea meseria periclitata din 
cauza intinderii crestinismului si a inlaturarii cultului zeilor (Fapte 
19, 23-40). Dupa cum reiese din Epistola I-a catre Corinteni, Sfantul 
Pavel s-a luptat la Efes cu fiarele in circ (I Cor. 15, 32).
Parasind
 Efesul, Sfantul Pavel s-a dus in Macedonia in anul 57 si de acolo in 
Iliria (Rom. 15, 19), iar apoi la Corint, unde a scris Epistola catre 
Romani. De la Corint, trecand din nou prin Macedonia, a ajuns la Troa si
 Assus, apoi, ocolind Efesul, unde a avut neplaceri din cauza rascoalei 
argintarului Dimitrie, s-a oprit la Milet. Acolo a chemat presbiterii 
din Efes, de care s-a despartit cu duiosie pe tarmul marii, prevazand ca
 nu-i va mai vedea (Fapte 20, 1-38).
De
 la Milet, a plecat pe mare la Tir, Ptolemaida si Cezareea Palestinei si
 apoi la Ierusalim, in anul 58, ducand cu sine colecta facuta in Grecia 
si Macedonia pentru saracii din Ierusalim (Fapte 21, 1-17).
Cunoscand
 ura iudeilor fata de Pavel, Iacob cel Mic il sfatuieste sa 
indeplineasca un act prevazut de Legea mozaica si el suporta pretul 
pentru curatirea unor nazirei, care si-au ras capul. In templu, cand era
 sa se implineasca cele sapte zile de curatire, este recunoscut de 
iudeii din Asia si arestat. La interventia hiliarhului Claudius Lysias, 
comandantul garzii romane, Pavel este scos din mainile iudeilor si 
inchis in turnul Antonia. La interventia ofiterului roman i s-a ingaduit
 sa se apere in fata multimii infuriate si a Sinedriului. O conspiratie 
pusa la cale de peste 40 de iudei fanatici contra vietii lui este aflata
 de Ioan Marcu si comunicata comandantului. Acesta ii trimite noaptea, 
sub o escorta puternica la Cezareea Palestinei, unde e tinut in 
inchisoare doi ani, intre 58 si 60, de procuratorul Felix, cu speranta 
de a obtine de la Pavel o suma de bani. Iudeii din Ierusalim il urmaresc
 insa si acolo. Pavel se apara in fata noului procurator Porcius Festus,
 a regelui Irod Agripa II (47-50; + 100) si a sotiei sale, Berenice, iar
 in cele din urma el face apel la judecata imparatului de la Roma, in 
calitatea sa de cetatean roman (Fapte 21, 21-40 si cap. 22-26).
Drumul
 la Roma s-a facut pe mare, pe timp de toamna si iarna, in anul 60, 
Pavel fiind insotit de Aristarh, macedonean din Tesalonic, sub paza 
sutasului Iuliu, intampinand amenintarea furtunilor si a valurilor 
marii. Plecand din Cezareea, au trecut prin Sidon, insula Cipru, Mira 
Liciei, pe langa insula Creta, insula Malta, unde au suferit un 
naufragiu, si au ajuns la Puteoli, in Italia, in primavara anului 61, de
 unde au facut drumul pe jos pana la Roma, acolo fiind intampinat de 
crestini la Forul Apius si la locul numit Trei Taverne, a caror prezenta
 l-a bucurat mult. Prezenta crestinilor la Roma este o marturie evidenta
 ca crestinismul patrunsese in capitala Imperiului inainte ca Apostolii 
Petru si Pavel sa fi sosit aici.
La
 Roma, Sfantul Pavel s-a aflat intr-o detentie usoara, fiind inchis 
intr-o casa, sub paza unui soldat roman, unde avea libertatea de a primi
 pe oricine. Astfel, el a putut propovadui si intari crestinismul timp 
de doi ani (61-63) in capitala Imperiului roman (Fapte, cap. 27 si 28).
El
 a avut mare succes, prin predica sa noua, credinta patrunzand chiar 
printre slujitorii palatului imperial, cum scrie el insusi, in Epistola 
catre Filipeni: “Va imbratiseaza pe voi toti sfintii (crestinii), mai ales cei din casa cezarului” (Filip. 4, 22). In anul 63, Sfantul Pavel a fost eliberat din prima sa captivitate la Roma.
Faptele
 Apostolilor se termina in anul 63. Din Epistolele scrise de Sfantul 
Pavel de la Roma si din alte stiri, rezulta ca, dupa eliberarea sa in 
anul 63, el a intreprins noi calatorii misionare in Rasarit, in insula 
Creta, unde a pus episcop pe Tit, la Efes, unde a asezat episcop pe 
Timotei, in Grecia, la Nicopolis, in Epir, consolidand comunitatile 
infiintate. E posibil ca el sa fi ajuns si in Apus pana in Spania, cum 
dorea (Rom. 15, 24 si 28), pana la marginile Apusului, cum afirma Sfantul Clement Romanu in prima sa Epistola catre Corinteni, scrisa catre anul 96.
Imprejurarile
 sfarsitului sau sunt necunoscute. Se crede ca Apostolul neamurilor s-a 
dus din nou la Roma, unde a suferit a doua inchisoare, din care n-a mai 
scapat si a murit ca martir sub imparatul Nero, in anul 67. Dupa 
traditia crestina, el a murit in aceeasi zi cu Sfantul Apostol Petru, 29
 iunie, care a ramas pana azi ziua sarbatoririi lor. Alti istorici cred 
ca intre moartea martirica a celor doi Apostoli e o diferenta de un an, 
Sfantul Petru murind in anul 66.
Sfantul
 Apostol Pavel a fost ingropat pe calea Ostia, la Roma, unde secole de-a
 randul pelerinii crestini vin sa se inchine la mormantul sau (Fer. 
Ieronim, De vir. III., 5). Mai tarziu, pe locul mormantului sau s-a 
ridicat basilica Santo Paulo fuori-le-mura = Sfantul Pavel dinafara de 
ziduri.
Meritele
 Sfantului Apostol Pavel sunt considerabile pentru raspandirea 
crestinismului. Prin misiunea lui printre neamuri el a raspandit 
crestinismul mai ales in lumea greco-romana si l-a intarit la Roma, in 
centrul Imperiului roman. Dupa Sfantul Evanghelist Ioan, el este cel mai
 insemnat scriitor si ganditor dintre Apostoli. Prin activitatea sa 
misionara printre neamuri, el a eliberat crestinismul de servitutea 
Legii mozaice si a asigurat propovaduirea lui universala.
Sursa: Pr. Prof. Dr. Ioan Ramureanu,
“Istoria bisericeasca universala”, manual pentru seminariile teologice,
Bucuresti, 1992, pag. 38-44
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
"Dragostea nu se poarta cu necuviinta, nu cauta ale sale, nu se aprinde de manie, nu gandeste raul. Nu se bucura de nedreptate, ci se bucura de adevar."
(Epistola intaia catre Corinteni a Sfantului Apostol Pavel 13:4-6)