”De vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul şi vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morţi, te vei mântui. Căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturiseşte spre mântuire.”
(Sfântul Pavel în Epistola către romani a Sfântului Apostol Pavel)
1. Primul popas marchează inceputul durerii, inceputul suferintei, locul unde Iisus a fost condamnat la moarte, respectiv curtea casei lui Pilat.
Aici, in cetatea Antoniei, Mantuitorul a fost prezentat multimii si judecat, apoi condamnat la moarte. Aici este marcat inceputul calvarului pentru mantuirea neamului.
2. Al doilea popas care marchează un moment sacru este Pretoriul, locul unde pe umerii lui Iisus a fost pusă crucea pe care avea să o
poarte pană la locul unde a fost omorât. In Pretoriu, iudeii l-au condamnat pe Fiul lui Dumnezeu strigând “răstigneste-L”, locul in care
Mântuitorul porneste pe Drumul Durerii, care coboară spre Valea Tyropeon.
3. Locul in care se intersectează două străzi din vechea cetate, una ce vine de la Poarta Leilor si una de la Poarta Damascului, este cel de-al treilea popas. Aici Iisus a căzut pentru prima dată sub greutatea crucii, marcând, astfel, un moment dureros.
4. Al patrulea moment rămas in istoria crestinismului ca unul extrem de emotionant este cel in care Fiul lui Dumnezeu se intâlneste cu mama Sa, ingenunchiat de greutatea crucii sale. O capelă dedicată mamelor indurerate se află acum pe acest loc, iar intr-un loc dosit, două urme de sandale despre care se spune ca ar fi urmele Maicii
Domnului.
5. A cincea oprire este locul care marchează ajutorul primit de Iisus de la Simon din Cirene.
Acesta a fost silit să-l ajute pe Hristos si a cărat, o bucată de drum, crucea in locul Lui.
6. Acest moment marchează intâlnirea Domnului cu Veronica, aceea care îi sterge chipul insângerat cu naframa. Potrivit traditiei, ea a fost
tămăduită de Iisus Hristos de curgerea de sânge care o chinua de multi ani. Inainte de a purta acest nume, ea se numea Faustina.
7. La a saptea oprire este marcată cea de-a doua cădere a lui Iisus, care, slăbit de greutatea lemnului, s-a prăbusit pentru a doua oară
la pământ. Obligat să se ridice si să-si urmeze drumul, el si-a continuat calvarul până la sfârsit.
8. Momentul al optulea este cel in care Mântuitorul se femeile mironosite, care plângeau pentru El. Aici, el a mângaiat-o pe Maica Sa
si pe femeile credincioase, spunându-le să nu mai plangă pentru El, ci mai ales pentru ele si pentru copiii lor, adică pentru păcatele lumii.
9. Imediat după a opta oprire, Mântuitorul a căzut pentru a treia oară, răpus de greutatea crucii de pe umerii săi. Invătătura ortodoxă arată că cele trei căderi ale Domnului reprezintă cele trei zile in care el a stat in mormânt.
Urmatoarele popasuri sunt,Urmatoarele popasuri sunt, de altfel, in Biserica Sfântului Mormânt si pâna in Mormânt.
10. Momentul al zecelea marchează ajungerea pe Golgota si dezbrăcarea Domnului de hainele Sale. In acea vreme, situată in afara cetătii, Golgota era locul in care a fost infiptă crucea pe care a fost răstignit Iisus, loc unde a inceput mantuirea lumii, unde
dragostea lui Iisus pentru oameni a biruit moartea, plătind cu jertfa supremă.
11. A unsprezecea oprire marchează tintuirea in cuie a Mantuitorului pe cruce, sub ochii indurerati ai mamei sale. Astăzi a devenit loc de
inchinare, de meditatie si de pocăintă.
12. Oprirea a doisprezecea simbolizează răstignirea si respectiv moartea Măntuitorului pe cruce. Trupul istovit de suferintă a Fiului lui Dumnezeu si-a dat ultima suflare, pe cruce.
Astăzi, credinciosii vizitează locul, piatra in care a fost infiptă crucea, care pot fi atinse de oricine.
13. Momentul al treispezecelea simbolizează coborarea Domnului de pe Cruce. După moartea Sa, cele trei trupuri au fost date jos de
pe cruce, iar trupul lui Iisus a fost asezat pe Piatra Durerii, sau Piatra Ungerii.
Aici a fost uns in grabă si infăsurat in giulgiu, inainte de a fi pus in mormânt.
14. Aceasta este ultima oprire si marchează punerea Domnului in Mormânt si Invierea.
Aici, in cetatea Antoniei, Mantuitorul a fost prezentat multimii si judecat, apoi condamnat la moarte. Aici este marcat inceputul calvarului pentru mantuirea neamului.
poarte pană la locul unde a fost omorât. In Pretoriu, iudeii l-au condamnat pe Fiul lui Dumnezeu strigând “răstigneste-L”, locul in care
Mântuitorul porneste pe Drumul Durerii, care coboară spre Valea Tyropeon.
3. Locul in care se intersectează două străzi din vechea cetate, una ce vine de la Poarta Leilor si una de la Poarta Damascului, este cel de-al treilea popas. Aici Iisus a căzut pentru prima dată sub greutatea crucii, marcând, astfel, un moment dureros.
4. Al patrulea moment rămas in istoria crestinismului ca unul extrem de emotionant este cel in care Fiul lui Dumnezeu se intâlneste cu mama Sa, ingenunchiat de greutatea crucii sale. O capelă dedicată mamelor indurerate se află acum pe acest loc, iar intr-un loc dosit, două urme de sandale despre care se spune ca ar fi urmele Maicii
Domnului.
5. A cincea oprire este locul care marchează ajutorul primit de Iisus de la Simon din Cirene.
Acesta a fost silit să-l ajute pe Hristos si a cărat, o bucată de drum, crucea in locul Lui.
6. Acest moment marchează intâlnirea Domnului cu Veronica, aceea care îi sterge chipul insângerat cu naframa. Potrivit traditiei, ea a fost
tămăduită de Iisus Hristos de curgerea de sânge care o chinua de multi ani. Inainte de a purta acest nume, ea se numea Faustina.
7. La a saptea oprire este marcată cea de-a doua cădere a lui Iisus, care, slăbit de greutatea lemnului, s-a prăbusit pentru a doua oară
la pământ. Obligat să se ridice si să-si urmeze drumul, el si-a continuat calvarul până la sfârsit.
8. Momentul al optulea este cel in care Mântuitorul se femeile mironosite, care plângeau pentru El. Aici, el a mângaiat-o pe Maica Sa
si pe femeile credincioase, spunându-le să nu mai plangă pentru El, ci mai ales pentru ele si pentru copiii lor, adică pentru păcatele lumii.
9. Imediat după a opta oprire, Mântuitorul a căzut pentru a treia oară, răpus de greutatea crucii de pe umerii săi. Invătătura ortodoxă arată că cele trei căderi ale Domnului reprezintă cele trei zile in care el a stat in mormânt.
Urmatoarele popasuri sunt,Urmatoarele popasuri sunt, de altfel, in Biserica Sfântului Mormânt si pâna in Mormânt.
10. Momentul al zecelea marchează ajungerea pe Golgota si dezbrăcarea Domnului de hainele Sale. In acea vreme, situată in afara cetătii, Golgota era locul in care a fost infiptă crucea pe care a fost răstignit Iisus, loc unde a inceput mantuirea lumii, unde
dragostea lui Iisus pentru oameni a biruit moartea, plătind cu jertfa supremă.
11. A unsprezecea oprire marchează tintuirea in cuie a Mantuitorului pe cruce, sub ochii indurerati ai mamei sale. Astăzi a devenit loc de
inchinare, de meditatie si de pocăintă.
12. Oprirea a doisprezecea simbolizează răstignirea si respectiv moartea Măntuitorului pe cruce. Trupul istovit de suferintă a Fiului lui Dumnezeu si-a dat ultima suflare, pe cruce.
Astăzi, credinciosii vizitează locul, piatra in care a fost infiptă crucea, care pot fi atinse de oricine.
pe cruce, iar trupul lui Iisus a fost asezat pe Piatra Durerii, sau Piatra Ungerii.
Aici a fost uns in grabă si infăsurat in giulgiu, inainte de a fi pus in mormânt.
14. Aceasta este ultima oprire si marchează punerea Domnului in Mormânt si Invierea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
"Dragostea nu se poarta cu necuviinta, nu cauta ale sale, nu se aprinde de manie, nu gandeste raul. Nu se bucura de nedreptate, ci se bucura de adevar."
(Epistola intaia catre Corinteni a Sfantului Apostol Pavel 13:4-6)