Ce importanță are casa în care a fost vindecat slăbănogul din Capernaum?
În Evanghelia Duminicii a doua a Postului Mare ni se relatează o
întâmplare consemnată de Sfântul Evanghelist Marcu, în care patru
bărbați, care purtau cu ei un bărbat paralizat, se urcă pe acoperișul
casei din Capernaum, în care se afla Hristos, desfac acoperișul și
coboară bolnavul până în fața lui Iisus, ca să-l vindece. Însă casa în
care s-a produs minunea nu era o casă oarecare.
Conform Evangheliei după Matei, Iisus a plecat din Nazaret și
s-a stabilit în Capernaum (Matei 4, 13), unde a recrutat mai mulți
dintre discipolii săi, inclusiv pe Petru, (Marcu 1, 16-20). A făcut un
număr de minuni în Capernaum, predicând frecvent în sinagoga Capernaum
(Marcu 1, 21). Așadar, cuvântul lui Hristo a fost auzit prima dată din
Capernaum, Capernaumul, fiind centrul misiunii sale galileene, dar și
locul unde a locuit cel mai mult.
Aici se pune întrebarea: unde a locuit Iisus în Capernaum? Deși
nu se spune în mod clar, concluzia justă pare a fi aceea că a locuit în
casa lui Petru. Evanghelistul Matei spune că, atunci când vine la
Capernaum, merge în casa lui Petru, unde o vindecă pe soacra acestuia.
În continuare, își petrece toată ziua în această casă, învățând și
vindecând pe bolnavi, de unde și pleacă în altă localitate. Așadar, nu
există vreo altă mențiune a unei case în care să fi stat Iisus, casa lui
Petru fiind cea mai probabilă reședință a Sa.
Sfântul Marcu spune că atunci când Iisus a revenit la Capernaum,
după câteva zile, cineva a raportat că era acasă, sau în casă, după
unele traduceri (Marcu 2, 1).
Ev. Marcu 2, 1-12
În vremea aceea, a intrat iarăşi Iisus în Capernaum după câteva zile
şi s-a auzit că este în casă. Şi îndată s-au adunat aşa de mulţi, că nu
mai puteau încăpea nici pe locul dinaintea uşii, iar Dândul le grăia
cuvântul lui Dumnezeu. Şi au venit la Dânsul aducând un slăbănog, pe
care îl purtau patru inşi. Dar, neputând ei să se apropie de Dânsul din
pricina mulţimii, au desfăcut acoperişul casei unde era Iisus şi prin
spărtură au coborât patul în care zăcea slăbănogul. Atunci, văzând
credinţa lor, Iisus a zis slăbănogului: fiule, iartă-se ţie păcatele
tale.
Casa menționată, după cele arătate mai sus, era casa lui Petru.
Rămășițele unei biserici octogonale
Arheologii care se ocupă cu cercetarea Țării Sfinte au căutat să
găsească această casă din vechiul Capernaum, identificat sub denumirea
ulterioară de Tel Hum. Prima mare descoperire arheologică de aici au
fost ruinele unei sinagogi din secolul al V-lea, construită deasupra
sinagogii din secolul I, în care a predicat Hristos. Însă, la doar 25 de
metri de sinagogă, au fost descoperite ruinele unei biserici în formă
octogonală, datând din secolul al V-lea.
Dar de ce a fost biserica construită în forma unui octogon?
Răspunsul este acela că bisericile octogonale erau construite pentru a
comemora evenimente speciale din istoria creștină, care au avut loc
acolo. De exemplu, Biserica Nașterii Domnului din Bethleem a fost
construit într-o formă octogonală de împăratul Constantin în secolul al
IV-lea, deasupra peșterii în care s-a născut Iisus. În mod cert,
biserica octogonală din Capernaum era construită pentru a marca un alt
loc de importanță deosebită în istoria creștină.
O biserică din secolul I
Însă, chiar sub biserica octogonală s-au găsit rămășițele unei
alte clădiri, care a servit tot ca biserică. Conform arheologilor, holul
central al acestei biserici a fost construit inițial ca parte a unei
case, la începutul perioadei romane timpurii, în jurul anului 63 î.Hr.
Această casă a fost construită inițial din pietre mari, rotunjite, de
bazalt negru, dur, care abundă în zonă și nu a fost folosit mortar
pentru îmbinare. Pereții astfel construiți nu ar fi putut susține un
acoperiș de zidărie și, fără îndoială că a fost făcut din grinzi și
ramuri de copaci acoperite, cu un amestec de pământ și paie. Acest lucru
este în concordanță cu povestea paraliticului lăsat în jos printr-o
gaură în acoperiș.
Casa respectivă avea o serie de camere mici, două curți și o
cameră mare. Inițial, casa aceasta nu se deosebea cu nimic de celelalte
case din zonă. În a doua jumătate a primului secol d. Hr, casa a devenit
deosebită de vecinele sale. Probabil încă de la mijlocul primului
secol, podeaua, tavanul și pereții unicei camere de mari dimensiuni din
casă au fost tencuiți. Acest lucru era neobișnuit în Capernaum antic.
De asemenea, vasele utilizate în cameră, s-au schimbat atunci
când pereții au fost tencuiți. Ceramica ce care datează din perioada
dinainte de tencuirea zidurilor este foarte asemănătoare cu ceramica
găsită în alte case concepute pentru uz casnic: de vase de gătit,
boluri, ulcioare și câteva borcane de depozitare. Odată ce camera a fost
tencuită, însă, găsim numai vase de depozitare și rămășițe al unor
lămpi cu ulei.
În acel moment din istoria romană timpurie, singurele camere
care erau tencuite, în astfel de case sărace, erau cele mai importante,
în care grupuri de oameni se adunau în mod regulat. Tencuiala oferea o
suprafață reflectorizantă ajuta și iluminarea. Atât tencuiala, cât și
lipsa vaselor de uz familial sugerează faptul că această cameră,
anterior parte a unei case private, a fost dedicată acum unui fel de
utilitate publică, adică, după cum arată toate dovezile descoperite, a
slujit drept biserică.
Pe parcursul a aproximativ 300 de ani cât clădirea a servit
drept „biserică din casă”, după cum este cunoscută, au fost scrijelite
pe pereți peste 100 de inscripții cu caracter creștin, menționând numele
lui Hristos. Poate cea mai interesantă inscripție este cea care scrie
„Petru, ajutătorul Romei”, inscripție care este considerată ca făcând
referire la Sfântul Apostol Petru.
Această biserică a supraviețuit până la mijlocul secolului al
V-lea. Atunci, deasupra camerei tencuite, a fost construită o biserică
octogonală, care acoperă aceeași zonă, având aceleași dimensiuni.
Mărturiile pelerinilor din primele secole
În plus, știm că încă din secolul al patrulea, pelerinii
creștini pe vizitau locul, vedeau ceea ce ei credeau a fi casa Sfântului
Petru. Între 381 și 395 o călugăriță spaniolă, pe nume Egeria
(Etheria), a vizitat locul și a consemnat în jurnalul ei faptul că a
văzut casa Sfântului Petru, care a fost transformată într-o biserică:
„În Capernaum o biserică în casă (domus ecclesia) a fost făcută din casa
prințului apostolilor, ale căror ziduri încă stau astăzi, așa cum au
fost”.
O consemnare similară apare în jurnalul călătorului italian
anonim din secolul al VI-lea, cunoscut sub numele de pelerinul din
Piacenza. Însă, de data aceasta biserica octogonală era construită, așa
că se referă la o biserică, care fusese construită în acel loc: „Am
venit la Capernaum la casa Sfântului Petru, care este acum o bazilică”.
Astfel, chiar din această perioadă foarte timpurie, locul a fost asociat
cu casa Sfântului Petru. Faptul că nu există nicio relatare despre o
altă casă, în care ar fi locuit Iisus, care ar fi avut o importanță mult
mai mare decât casa Sfântului Petru, întărește ideea că Hristos a
locuit în casa Apostolului.
Așadar, casa
în care a fost vindecat slăbănogul din Capernaum are o importanță
covârșitoare pentru studiul biblic, deoarece, așa cum am arătat, ea a
fost prima biserică creștină, descoperită până acum, a fost casa
Sfântului Petru și, mai presus de toate, a fost casa în care Hristos
și-a desfășurat activitatea în Capernaum, sfințind-o prin prezența Sa.
http://www.capernaum.custodia.org/default.asp?...