URMEAZA LINCUL...
CUVÂNT DE INVĂTĂTURĂ CRESTIN ORTODOXĂ - Ce este Simbolul Credinţei sau «Crezul»?
BISERICA - CASA LUI DUMNEZEU: CUVÂNT DE INVĂTĂTURĂ CRESTIN ORTODOXĂ -
Ai păcătuit? Nu-ţi cer nimic altceva decât aceasta: intră în biserică şi spune-I cu pocăinţă lui Dumnezeu: "Am păcătuit".citat din Sfântul Ioan Gură de Aur
apoi aici partea a- II-a
Care
este credinţa Bisericii noastre în
Dumnezeirea
Mântuitorului
nostru Iisus Hristos?
Răspunsul mai amănunţit la această întrebare îl dă articolul 2 al
Simbolului Credinţei, primul dintre cele şase articole
(2-7), care se
ocupă cu persoana şi lucrarea mântuitoare a Domnului Iisus Hristos.
Căci acest articol cuprinde în forma cea mai scurtă, dar şi cea mai
deplină, învăţătura Bisericii despre Dumnezeirea lui Iisus Hristos.
Care este acest articol?
Acest articol este:
«Şi întru Unul Domn
Iisus Hristos, Fiul lui
Dumnezeu
Unul Născut, carele din Tatăl s-a
născut mai înainte de
toţi vecii. Lumină din
lumină, Dumnezeu adevărat
din Dumnezeu
adevărat, născut iar nu făcut. Cel ce este de o fiinţă cu
Tatăl, prin
Carele
toate s-au făcut».
Ce ne învaţă acest
articol?
Două lucruri. Întâi, că Domnul nostru Iisus Hristos,
care ne-a
mântuit pe noi, este
însuşi Fiul lui Dumnezeu, egal întru toate cu
Dumnezeu-Tatăl, veşnic ca şi El şi una cu El, după fiinţă şi slavă,
deosebindu-se de Tatăl numai prin aceea că e Fiu şi nu Tată, că Tatăl
îl naşte, iar El e născut
din fiinţa Tatălui. Chiar Iisus a spus despre
Sine: «Şi acum mă proslăveşte Tu, Părinte, la Tine însuţi, cu
slava
pe
care am avut-o la Tine mai înainte de a fi lumea» (Ioan
17:5).
Al doilea, că Iisus Hristos, Mântuitorul lumii, este şi Făcătorul
tuturor, arătâdu-se şi în aceasta Dumnezeirea Lui. Căci,
precum Tatăl
este Făcătorul tuturor, cum ne-a învăţat
articolul I al Simbolului, aşa
este şi Fiul, Făcătorul tuturor. Tatăl
toate le face, dar le face prin Fiul:
«Toate
printr-Însul s-au făcut şi fără de Dânsul nimic nu s-a făcut,
din
ce s-a făcut» (Ioan
1:3).
Chiar şi timpul s-a făcut
prin Iisus Hristos, după cum zice
Apostolul: «Prin
care şi veacurile s-au făcut» (Evrei
1:2), iar în alt
loc spune: «Întru
Dânsul s-au zidit toate, cele din ceruri şi
cele de
pe pământ, cele văzute şi cele nevăzute,
ori scaunele, ori domniile,
ori
începătoriile, ori stăpânirile,
toate printr-Însul şi pentru
Dânsul
s-au zidit. Şi El este mai înainte
de toate şi toate întru
Dânsul
sunt aşezate» (Coloseni 1:16-17). Dacă întru El sunt aşezate
toate, înseamnă că El le şi susţine şi în El vieţuesc toate El ia parte,
deci, şi la pronierea lor, ţinând
mereu viaţa în ele şi purtând grija de
75
ele, cum însuşi zice: «Tatăl meu
până acum lucrează şi Eu lucrez»
(loan
5:17).
Ce înseamnă primele
cuvinte din articolul II al
Simbolului
Credinţei «Şi întru Unul Domn
Iisus Hristos»?
Precum ne-a învăţat articolul I să credem în Dumnezeu Tatăl,
aşa ne învaţă articolul II să credem «şi» în Iisus Hristos, Fiul Lui. Căci
fără credinţă în Fiul, nu putem cunoaşte
nici pe Tatăl. Tată fără Fiu nu
există. Cine nu crede că Dumnezeu are un Fiu, nu
crede ca Dumnezeu
e Tată şi are în sine dragoste de Tată. Dumnezeul
acela e un
Dumnezeu fără dragoste, nu e Dumnezeul adevărat.
«Eu sunt uşa»
(Ioan
9:9), zice lisus: «Nimeni nu vine la Tatăl, decât prin Mine»
(Ioan
14:6). Iisus Hris tos în care credem că şi în
Tatăl, este Unul
singur, căci numai un Fiu are Tatăl şi numai un Mântuitor avem noi.
Numai prin acesta «Unul»
ne mântuim şi ajungem la Tatăl, căci
numai o «cale»
(Ioan 14:6) şi
numai o «uşă» este
spre Tatăl, iar
«calea»
şi «uşa» este
El.
El e «Domn»
peste sufletele noastre, este «Domnul şi
Stăpânul vieţii noastre», ba
chiar unicul Domn şi Stăpân «căruia îi
slujim»,
(Coloseni 3:24) şi îi
închinăm cu bucurie «toată viaţa
noastră», în aşa fel, încât nu mai suntem ai noştri,
ci «ai lui Hristos»
(2
Corinteni 10:7) şi putem spune fiecare ca Sfântul Apostol Pavel:
«Nu
mai viez eu, ci Hristos viază întru
mine» (Galateni 2:20). Căci
ei ne-a dat această viaţă şi ne-a răscumpărat de la moarte. Şi ştim că dacă
i-o închinăm Lui, tot noi ne folosim, căci
El ne desăvârşeşte din zi în
zi, făcându-ne «asemenea chipului Său» (Romani
8:2-9). Domnia lui
Iisus peste suflete
nu e o domnie aspră şi silnică, ci una blândă. El
domneşte peste noi prin dragoste şi
adevăr: «Luaţi
jugul Meu peste
voi...
că jugul Meu este bun şi sarcina Mea uşoară» (Matei 11:29-
30). Iar
Domnia aceasta nu înseamnă că n-avem datoria să lucrăm
pentru semenii noştri. Dimpotrivă,
lui Iisus îi slujim când facem bine
celor mici şi osteniţi (Matei XXV, 40). Domnia aceasta totală peste
sufletele noastre şi peste lumea întreagă a câştigat-o Iisus Hristos şi ca
om, pentru că s-a smerit pe Sine ca nimeni altul şi şi-a pus viaţa Sa
pentru noi. Numele de
Iisus s-a ridicat astfel peste tot numele şi
tot
genunchiul trebuie să se plece Lui; primindu-L ca Domn. Căci «în
chipul
lui Dumnezeu fiind, nu răpire
au socotit a fi El întocmai cu
Dumnezeu,
ci s-au deşertat pre Sine, chip
de rob luând, întru
asemănarea oamenilor făcându-Se.
Şi cu închipuirea aflându-Se
că omul s-a smerit pe Sine ascultător făcându-Se până la
moarte,
iar
moarte, de cruce. Pentru aceasta şi
Dumnezeu l-a prea înălţat
şi I-a
dăruit Lui nume, care este peste tot numele, ca în numele lui
Iisus
tot genunchiul să se plece, al celor
cereşti şi al celor
pământeşti si al celor de
desubt; şi toata limba să mărturisească
ca
Domn este Iisus Hristos întru slava lui Dumnezeu Tatăl»
(Filipeni
2:6-11).
Ce înseamnă numele
de «Iisus» dat Mântuitorului ?
Numele de «Iisus»
înseamnă Dumnezeu Mântuitorul. Iisus
înseamnă în limba ebraică Mântuitor şi numele acesta I se potriveşte
în chip desăvârşit, căci El e într-adevăr Mântuitorul
lumii. Şi I se
potriveşte atât de desăvârşit pentru că nu I L-au dat oamenii, ci
îngerul, la porunca
Tatălui Ceresc, care a ştiut
de mai înainte ce
lucrare va săvârşi Fiul Său în lume. «Nu te teme», spune
îngerul lui
Iosif «a
lua pe Maria femeia ta, că ce
s-a zămislit într-însa din
Duhul
Sfânt este. Şi va naşte fiu şi vei chema numele lui
Iisus». Şi
îngerul dă îndată pricina acestei numiri: «Că acesta va mântui pe
norodul
său de păcatele lor» (Matei
1:20-21).
În Vechiul Testament
numele acesta l-a purtat Isus Navi,
urmaşul lui Moise, care a condus poporul lui Israel în Ţara Sfântă,
mântuindu-l de rătăcirea prin pustiu. Dar el a fost numai un chip al lui
Iisus Hristos, care a
mântuit toate popoarele de rătăcirea în păcat,
ducându-le în împărăţia cerurilor. El nu e numai un oarecare
mântuitor, ci
Mântuitorul, în înţelesul desăvârşit al cuvântului.
Ce înseamnă numele
Hristos?
Numele «Hristos»
înseamnă «Uns». La Evrei, unşi se numeau
preoţii, proorocii şi
împăraţii, pentru că la intrarea în slujbă erau unşi
cu mir, care
închipuia dărui Sfântului Duh. Dar aceia erau numai
chipuri ale adevăratului Uns, primeau numai o parte din puterea
Duhului Sfânt, ca
ajutor pentru slujba lor. Hristos, însă,
primeşte pe
Duhui Sfânt însuşi. «Hristos nu e un om purtător
de Dumnezeu, ci
Dumnezeu
întrupat; El nu e uns ca un prooroc prin lucrare
(energie),
ei prin prezenţa întregii ipostase
a ungerii»; Sfântul Ioan
Gură de Aur zice: «Tot harul s-a vărsat peste templul acela. Că nu
da
Lui, Tatăl, Duhul cu măsura, ci întreg harul l-a primit templul.
Noi
însă avem numai puţin şi o picătură din
harul acela», Deci
Iisus este Unsul sau
Hristosul, în înţelesul desăvârşit, nu numai unul
dintre mulţii unşi, sau hristoşi
oarecare. El este arhiereul, împăratul
şi
proorocul cel mai
înalt, adevăratul arhiereu, împărat şi prooroc şi
izvorul a toată arhieria, conducerea duhovnicească şi
proorocia.
Precum vedem, şi numele de Hristos I se potriveşte
în chip desăvârşit,
căci nici pe acesta nu l-au dat oamenii, ci îngerul, care a spus
pastorilor: «Iată vestesc vouă bucurie
mare, care va fi la tot
norodul.
Ca s-a născut vouă astăzi Mântuitor, care
este Hristos
Domnul,
în cetatea lui David» (Luca 2:10-11). Însuşi Iisus spunea
despre Sine că a avut ungerea Duhului Sfânt, cum de altfel grăise
despre El şi proorocul Isaia (59:1): «
Duhul Domnului peste Mine,
pentru
care M-a uns să binevestesc săracilor», (Luca 4:18).
Hristos prin ungerea ce o are de la Duhul Sfânt este
adevărat arhiereu, prooroc şi împărat. Se vorbeşte
despre
aceste
slujbe ale lui Hristos în Sfânta Scriptură şi ce
înţeles
au
ele ?
Că Hristos a primit prin ungere de la Duhul Sfânt slujba de
arhiereu, prooroc şi împărat ne-o spune Sfânta Scriptură în multe
locuri. Sfântul
Apostol Pavel, ne spune că El a fost arhiereul cel mai
înalt şi a adus jertfă desăvârşită, care este trupul Său.
Prin aceasta a
curăţit cu adevărat pe oameni de păcate,
nu numai a închipuit această
curăţire, ca jertfele de animale aduse de preoţii din Vechiul Testament.
«Pentru
ca arhiereu că acesta se cuvenea să fie nouă, cuvios fără
de răutate, fără de întinare, osebit de cei păcătoşi şi mai înalţat
decât
cerurile fiind, carele n-are în toate zilele nevoie, că alţi
arhierei,
întâi pentru ale sale păcate
a aduce jertfe, apoi pentru
ale
norodului; că aceasta o a făcut odata pre Sine aducândus-Se»
(Evrei
7:26-27); căci «Nu prin sânge de ţapi şi de viţei, ci prin
Sângele
Său a intrat odată întru
cele sfinte, veşnica răscumpărare
aflând»
(Evrei 9:12). El a fost proorocul cel mai inalt,
aducand cea
mai deplina
invatatura despre Dumnezeu: ca Unul ce n-a primit-o din
afară de Sine, ci din plinătatea
Să nemărginită. De aceea, nimenea nu
mai poate adăuga ceva la învăţătura
Sa. Ea poate fi, doar, tot mai bine
înţeleasă în Biserică. În acest înţeles
El e proorocul, cel din urmă cu
care s-a încheiat
Descoperirea dumnezeească. «Prooroc din fraţii tăi
ca pe
mine, zice Moise, va scula Domnul Dumnezeul tău, de
el să
ascultaţi» (Deuteronom 18:15). Ucenicii
I se adresează cu titlul
«învăţătorule», iar Iisus însuşi spune despre Sine: «Eu sunt
adevărul» (Ioan 14:6). «Eu sunt lumina lumii» (Ioan
8:12), sau:
«Eu
spre aceasta m-am născut şi spre aceasta am venit în lume, ca
să mărturisesc adevărul» (Ioan 18:37).
Iar demnitatea Lui
împărătească o prooroceşte îngerul Gavriil
către Fecioara Maria: «Şi va da lui Domnul Dumnezeu scaunul lui
David,
Tatăl Lui... şi împărăţia Lui nu va avea sfârşit» (Luca 1:32,
53). Iisus
însuşi recunoaşte că e împărat, dar împărăţia Lui e
duhovnicească, având arme şi
legi duhovniceşti, nu ca cele din lumea
aceasta. «Împărăţia Mea nu este din
lumea aceasta» (Ioan 18:36),
răspunde El lui Pilat. Iisus e împăratul
blând de care am vorbit când
am explicat cuvântul «Domn». El
e împăratul miel, care s-a junghiat
pentru păcatul lumii (Apocalipsa. 5). Ca împărat, Iisus a întemeiat
Biserica Sa, i-a dat
legile, o conduce nevăzut prin slujitorii ei, cărora
le dă harul Sau şi la sfârşit «va judeca viii şi
morţii».
Este o înrudire de înţelesuri
între numele de «Iisus» şi
«Hristos»?
Dar între ele şi cel de Domn?
Dacă privim bine, vedem că prin aceste trei slujiri de arhiereu,
prooroc
şi împărat, cuprinse
în numele lui Hristos, Iisus mântuieşte
lumea prin jertfă, o învaţă să-şi însuşească mântuirea şi o conduce la
mântuire. Astfel, dacă numele Iisus ne arată de-a dreptul lucrarea de
mântuire pe care a săvârşit-o, numele de Hristos arată cum şi cu ce
putere a săvârşit şi săvârşeşte această lucrare. Amândouă numele spun
acelaşi lucru, din două laturi deosebite: Iisus
Hristos este
Mântuitorul
nostru. Şi tocmai de aceea este Domn peste sufletele
noastre. Dacă nu-L primim să fie Domn peste sufletele
noastre, nu ne
este nici Mântuitor.
Când a primit Fiul lui Dumnezeu numele de Iisus
Hristos?
Atât numele de Iisus
cât şi cel de Hristos le-a primit Fiul lui
Dumnezeu când S-a făcut om. Deci, Iisus Hristos e numele Fiului lui
Dumnezeu cel
întrupat. Mai înainte de întrupare, Fiul lui Dumnezeu
nu se numea Iisus
Hristos. Aceasta pentru că El ni S-a făcut Mântuitor
(Iisus),
numai prin aceea că a luat trupul nostru şi
l-a adus jertfă pentru
noi. Numai prin
întrupare ni S-a. făcut arhiereu, care ne-a curăţit
de
păcate, prooroc care ne-a vestit în grai omenesc voia Tatălui şi
conducător la mântuire (Hristos). Dacă Hristos înseamnă Uns, numele
acestă îl arată pe Mântuitorul nostru ca om care primeşte ungerea nu
că Dumnezeu care dă ungerea. Sfântul Chiril al
Alexandriei spune:
«Unii
spun că numele Hristos se cuvine numai
Cuvântului născut
din
Dumnezeu-Tatăl, care este gândit
şi exista deosebit. Noi, însă,
n-am
fost învăţaţi să spunem
aşa, ci spunem că în momentul în
care
Cuvântul s-a făcut trup, în acela şi moment a şi
fost numit
Hristos.
Se numeşte Hristos, pentru,
că a fost uns cu untdelemnul
bucuriei
(Psalm 44:9), adică cu duhul de la Dumnezeu şi
Tatăl».
Aşadar, atunci când
spunem «Iisus Hristos» nu
pornim
de la Fiul lui Dumnezeu dinainte de întrupare,
ci de
la cel de după întrupare?
Da, desigur şi tot astfel articolul II al Simbolului Credinţei nu
porneşte cu mărturisirea de la Fiul lui Dumnezeu dinainte de
întrupare, adică de la un Fiu gândit cu mintea, ci de la Iisus Hristos,
care a trăit cu adevărat ca om pe pământ,
într-o perioadă de timp
determinată, S-a născut din Fecioara Maria, a petrecut între oameni, a
fost răstignit, a înviat şi
S-a înălţat la cer. Tocmai acest Iisus Hristos
S-a descoperit
inimilor prin tot ce a spus şi a
făcut, ca Fiul lui
Dumnezeu. Despre
acest Iisus Hristos mărturiseşte Biserica în
Simbolul Credinţei, întâi că e unicul Domn şi
apoi tot ce urmează la
articolul II şi anume, în primul rând, că este «Fiul
lui Dumnezeu,
Unul
Născut».
Ce înseamnă cuvintele:
«Fiul lui Dumnezeu, Unul
născut»?
Iisus Hristos care a
trăit pe pământ, este Fiul cel unic al lui
Dumnezeu. Deşi a vieţuit pe pământ ca om adevărat,
El este în acelaşi
timp Fiul lui Dumnezeu.
Aşa li s-a descoperit: întâi prin Duhul Sfânt
Apostolilor, care
prin gura lui Petru mărturisesc: «Tu eşti Hristos,
Fiul
lui Dumnezeu celui viu» (Matei 16:16). Iar
Iisus întăreşte îndată
adevărul acestei mărturisiri:
«Fericit esti Simone, fiul lui Iona, ca
trup şi sânge nu ţi-a
descoperit tie, ci Tatăl Meu
cel din ceruri»
(Matei
16:17).
Sfânta Scriptură îi numeşte adeseori şi pe oameni fii ai lui
Dumnezeu, dar îi numeşte astfel, fie pentru că sunt făcuţi de El, fie
pentru că sunt născuţi la o viaţa nouă, prin harul Duhului Sfânt. «Fii
sunteţi ai Domnului Dumnezeului vostru» (Deuteronom
14:1) le
spune Moise Evreilor,
gândindu-se mai mult la înţelesul
de fii prin
creaţie, «Iar câţi L-au primit pe
Dânsul, le-a dat tor stăpânire
ca
să se facă fii ai lui Dumnezeu,
celor ce cred întru numele Lui, care
nu
din sânge, nici din pofta trupească,
nici din pofta bărbătească,
ci de
la Dumnezeu S-a născut» (Ioan
1, 12-13). Aici se vorbeşte
de
fiii lui Dumnezeu
prin înfiere. De ei se spune chiar că sunt născuţi din
Dumnezeu.
Iisus Hristos nu e
Fiu al lui Dumnezeu în vreunul din
înţelesurile de mai sus. El nu e fiu între fii. Nu e fiu cum e o
creatura,
nici fiu după har sau prin înfiere. Ci e Fiu după fire, e singurul Fiu
după fire al lui Dumnezeu, neavând nici un frate. De aceea spune
Simbolul, nu numai născut, ci: «Unul Născut».Însuşi
Iisus Hristos se
numeşte pe Sine «Unul Născut».«Că aşa a iubit Dumnezeu
lumea,
încât
şi pe Fiul Său Unul născut
L-a dat» (Ioan 3:16).
Ce înseamnă cuvintele
«Carele din Tatăl s-a născut»?
Dacă s-ar fi spus în Simbol numai «Fiul lui Dumnezeu
Unul
Născut», ar fi putut gândi cineva că Arie, ereticul din veacul al
IV-ea,
că Fiul, care S-a născut,
nu e Dumnezeu, ca Cel care L-a născut.
Sau,
ar fi putut gândi
cineva că Fiul S-a născut şi din sine, căci şi El este
Dumnezeu.
În legătură cu aceasta ar fi putut zice, ca Sabelie, ereticul din
veacul al III-ea, că acelaşi Dumnezeu e uneori născător, alteori născut,
uneori Tată, alteori Fiu, trecând întreg dintr-o stare într-alta.
Pentru a se face cu
neputinţă asemenea gânduri, s-au pus în
Simbolul Credinţei cuvintele: «Carele din Tatăl s-a născut». Prin
aceasta s-a arătat că Fiul S-a născut dintr-o persoană dumnezeiască,
din Tatăl, ceea ce dă siguranţă că şi Fiul e o altă persoană
dumnezeiască, deopotrivă în slavă şi în Dumnezeire cu Tatăl.
De
asemenea, se arată că în Dumnezeu o persoană e mereu Tată, iar altă
persoană mereu Fiu.
Ce înseamnă «Mai
înainte de toţi vecii» ?
Prin aceste cuvinte
se arată că Fiul este mai înainte de orice
timp, este veşnic, nu S-a ivit în timp. Sfântul Evanghelist Ioan începe
Evanghelia cu
cuvintele. «La început era Cuvântul» (Ioan I, 1),
arătând că atunci când s-a pus începutul timpului şi ai lumii, Cuvântul
era; deci, era de mai
înainte. Ca atare, El e Dumnezeu, nu e făptura,
căci numai Dumnezeu e veşnic,
iar făpturile se ivesc în timp, ele n-au
fost întotdeauna.
Astfel Fiul se deosebeşte de cei ce se numesc «fii»
pentru că aceştia sunt făcuţi sau născuţi, după har, din Dumnezeu.
Aceştia sunt făcuţi s-au născuţi de Dumnezeu în timp. Dar Tatăl «N-a
adus
pe Fiul din neexistenţă în existeţă, nici n-a înfiat pe unul care
n-a
existat niciodată».
Deci, totdeauna a
fost în Dumnezeire o persoană sau un ipostas
cu această însuşire de Fiu. Dacă e aşa, totdeauna a fost în Dumnezeire
o persoană cu însuşirea de Tată. «Dumnezeu
n-a fost mai înainte
fără de Fiu şi mai pe urmă a
devenit Tată, ci totdeauna are pe
Fiul».
N-a fost nici o vreme când n-a fost în Dumnezeire o persoană
Tata şi o persoană Fiu şi anume mereu aceeaşi
persoană Tata şi
aceeaşi persoana Fiu. «Nici cel care a născut nu s-a prefacut în Fiu,
nici
cel născut n-a devenit Tată». Cu
alte cuvinte, niciodată nu s-a
produs o schimbare în
Dumnezeu. Dacă Fiul nu S-ar fi născut
«mai
înainte
de toţi vecii», Tatăl n-ar fi fost totdeauna Tată, ci
ar fi câştigat
această însuşire mai târziu. Iar un Dumnezeu, care se schimba aşa de
tare înlăuntrul Său, nu mai e Dumnezeu. Asemenea, Fiul n-ar fi
Dumnezeu dacă S-ar fi născut în timp, ci ar fi o făptură. Sau
Dumnezeul cel veşnic S-ar fi despărţit după o vreme în Tată şi
Fiu.
Noi spunem că Tatăl e veşnic Tată şi veşnic Dumnezeu, fără
schimbare, iar Fiul
veşnic Fiu şi veşnic Dumnezeu, fără schimbare.
Tocmai pentru că Tatăl e veşnic, are un Fiu veşnic.
«Căci n-a fost
cândva
Tatăl când n-a fost Fiul, ci odată cu Tatăl şi Fiul care S-a
născut din El. Căci
Dumnezeu nu S-ar putea numi Tată fără de
Fiu.
Iar dacă ar
fi, fără să aibă pe
Fiul, n-ar fi Tată. Şi dacă ar
avea
mai pe urmă Fiu,
ar deveni mai pe urmă Tată, şi astfel S-ar
schimba
din a nu fi Tată în
a fi Tată, lucru mai rău decât orice
blasfemie». Tatăl şi Fiul sunt două persoane egale în Dumnezeire
şi în
cinste, dar una e
Tata şi alta Fiu, având veşnic
între ele dragostea care
este între Tată şi Fiu şi anume: una veşnic
dragoste de Tată şi alta
veşnic dragoste, de Fiu.
Putem noi înţelege
naşterea aceasta dinainte de veci ?
Naşterea aceasta dinainte de veci a Fiului din Tatăl este o taină
pe care n-o poate înţelege nici mintea omului, nici a îngerului. «Tatăl
L-a născut nu în modul în care omul ar putea gândi, ci aşa cum
numai
Tatăl ştie. Nu numai cerurile
nu cunosc naşterea Fiului,
dar
chiar nici toată firea îngerească... Nici însuşi
Duhul Sfânt n-a
vorbit
în Scripturi despre naşterea
Fiului din Tatăl. Pentru ce
iscodeşti, deci, acelea pe care nici Duhul Sfânt nu le-a scris în
Scripturi?»
«Când auzi că Dumnezeu a născut, să nu cazi în
gânduri
trupeşti, nici sa presupui o naştere
stricăcioasă». «Duh
este
Dumnezeu« (Ioan 4:24); duhovnicească este naşterea.
S-a asemănat naşterea Fiului din Tatăl cu
naşterea gândului din
minte.S-a spus că precum naşterea gândului din minte e
duhovnicească, aşa şi naşterea Fiului din Tatăl e
duhovnicească şi
precum îndată ce există mintea, există şi
gândul, si minte fără gând nu
există; aşa de când există Tatăl există şi Fiul şi Tatăl fără Fiul nu
există. Dar şi aceasta e numai o asemănare
nedeplină.
Ce înseamnă «lumină din lumină»?
Ca să nu rămână nicio îndoială că Fiul, care S-a născut,
e întru
totul ca Tatăl din care S-a născut,
Simbolul spune că aşa cum nu se
deosebeşte lumina care se aprinde, de lumina din care se aprinde, aşa
nu se deosebeşte fiinţa Fiului, de fiinţa
Tatalui.
Tot ce are prima
lumină dă şi celei de a doua, afară de însuşirea
că ea dă şi cealaltă primeşte.
Asemănarea cu lumina e şi
foarte potrivită cu Dumnezeu, care e
lumina cea nefăcută. Lumina e tot ce e mai bun, mai înalt, pe când
întunericul e lipsă, e ştirbire, e nimicul, e răul. «Dumnezeu
este
lumina
şi niciun întuneric întru Dânsul nu este», zice Sfântul
Apostol
Ioan (1 Ioan 1:5), iar Iisus zice:ă «Eu sunt lumina lumii,
cela
ce urmează Mie nu va umbla întru
întuneric, ci va avea
lumina
Vieţii» (Ioan 7:12).
Ce înseamnă «Dumnezeu
adevărat
din
Dumnezeu adevărat»?
Egalitatea între Tatăl şi Fiul e întărită şi prin cuvintele:
«Dumnezeu
adevărat din Dumnezeu adevărat», ca
să nu gândească
cineva că Fiul nu se numeşte
Dumnezeu în înţelesul adevărat şi că El
ar fi un Dumnezeu mai
mic, cum era la păgâni, care socoteau pe zeii
lor de diferite
grade. «Dumnezeu adevărat
din Dumnezeu
adevărat», mai vrea să spună şi aceea că dacă Fiul n-a primit
Dumnezeire mai puţină, nici Tatăl nu s-a împuţinat
născând pe Fiul.
«Tatăl născând pe Fiul nu S-a
schimbat. A născut înţelepciunea»
(1
Corinteni 1: 24), totuşi n-a ajuns neînţelept.
A născut Puterea
(1
Corinteni 1:24) dar n-a slăbit. A născut pe Dumnezeu, dar nu S-a
lipsit de Dumnezeire.
Şi nici El n-a pierdut ceva împuţinându-Se
sau
schimbându-Se, nici
Cel născut nu are vreo lipsă.
Desăvârşit este Cel
care a născut, desăvârşit Cel născut.
Ce înseamnă cuvintele
«născut iar nu făcut»?
Deşi mai înainte s-a spus că Iisus Hristos e Fiul lui
Dumnezeu
«Unul
Nascut» şi ca atare se deosebeşte
de toţi care s-ar mai putea
numi fii ai lui
Dumnezeu, Părinţii care au alcătuit
Simbolul, au ţinut să
spună, anume, că Iisus Hristos nu e fiu făcut
ca toţi ceilalţi, ci e
născut, singurul născut
din Tatăl. El nu e o faptură,
fie ea chiar cea
dintâi şi cea mai înaltă faptură cum spunea Arie, ci nu face parte dintre
făpturi, deci e Dumnezeu.
Ce înseamnă «Cel
ce este de o fiinţă cu Tatăl» ?
Ca să se arate şi mai hotărât că Fiul nu e faptură, că e născut în
înţeles adevărat din Tatăl, s-au pus în Simbol aceste cuvinte. Lucrul pe
care-l face un om nu
e din fiinţa lui, dar fiul care se naşte
din el e din
fiinţa lui. Tot aşa e şi la Dumnezeu: Toată lumea creată este fapta
voinţei şi a lucrării (energiei) Lui. Dar Fiul este din fiinţa Lui. Sfântul
Ioan Damaschin spune:
«Naşterea este fapta prin care se scoate din
fiinţa celui care naşte,
cel ce se naşte asemenea cu el după fiinţa.
Zidirea
şi creaţia însă, este o faptă externă, în care ceea ce se
zideşte şi se crează nu vine din fiinţa
celui care zideşte şi crează, ci
este
ceva cu totul deosebit de el».
Şi
tot Sfântul Ioan Damaschin spune spune că dacă Fiul e din
fiinţa Tatălui, e «opera firii Lui», El trebuie să fie născut dinaiute de
veci, căci ceea ce tine de fiinţa
Dumnezeirii e veşnic, ca să nu se
schimbe firea
dumnezeiască. Fiind din fiinţa
Tatălui, Fiul are aceeaşi
fiinţa cu El e de o fiinţă cu Tatăl. Dar «de o fiinţă» nu
înseamnă
numai că Fiul S-a născut din fiinţa
Tatălui, şi nu înseamnă nici numai
că are o fiinţa la fel cu a Tatălui,
ci ceva mai mult: că Fiul nu-şi are
fiinţa Sa în chip despărţit de a Tatălui. Fiinţa Tatălui nu se repetă
născând pe Fiul, ca să existe aceeaşi fiinţă de două ori, cum e la
oameni, ci Tatăl dă Fiului prin naştere,
însăşi fiinţa Sa, fără ca prin
aceasta să se repete. Tatăl şi Fiul sunt două persoane cu o singură
fiinţă, cu aceeaşi fiinţă în comun. Între Tatăl şi Fiul este o unitate
desăvârşită după fiinţa, dar totuşi ei sunt deosebiţi ca
persoane. «Eu şi
Tatăl una suntem», zice Mântuitorul (Ioan 10:30).
Una arată fiinţa.
Eu şi Tatăl arată persoanele, care sunt două.
Tot aşa se arată că fiinţa
Tatălui şi a Fiului e una, iar persoanele lor, două, prin următoarele
cuvinte ale
Mântuitorului: «Credeţi Mie că Eu sunt întru Tatal şi
întru
Mine este» (Ioan 14:11); sau :«Cel
ce Mă vede pe Mine, vede
pe
Tatăl» (Ioan 14:9). O bună lămurire a acestor cuvinte ne-o da
Sfântul Ioan
Damaschin: «Ipostasele sunt unite, nu în înţelesul
că
ele
se amestecă, ci în înţelesul că ele se conţin una pe alta. Fiecare
locuieşte în cealaltă, fără nici o amestecare şi contopire. Ele nu
sunt
nici separate, nici împărţite, contrariu ereziei lui Arie. Pentru
a
spune tot, într-un cuvânt, Dumnezeirea este neîmpărţită în cele
împărţite, aşa cum în trei sori, ce s-ar conţine
unul pe altul, ar fi o
singură lumina într-o întrepătrundere
lăuntrică».
Dacă fiinţa Tatălui şi a Fiului e una, iar persoanele
sunt
două, cum ne putem păzi să nu împărţim ceea ce e
între
ei una şi să nu amestecăm
ceea ce e între ei deosebit?
Chiar cuvintele de
mai înainte din Simbol, despre naşterea
Fiului din Tatăl, ne-au arătat nu numai egalitatea dintre Tatăl şi Fiul,
ci şi ceea ce deosebeşte,
aşa după cum cuvintele «cel de o fiinţă cu
Tatăl» ne arată ceea ce Le este comun. Deosebite Le sunt aşa
numitele însuşiri personale, pe care Tatăl şi Fiul nu şi le schimbă între
Ei. Însuşirea personală a Tatălui este de a fi Tată,
adică de a naşte pe
Fiul, sau de a da
Fiului existenţa prin naştere, El însuşi
neavând
existenţa de la nimeni. însuşirea
personală a Fiului este de a fi Fiu,
adică de a se naşte din Tatăl, sau de a primi existenţa de
la Tatăl, prin
naştere. Însuşirile personale şi le
păstrează, deosebit, atât Tatăl
cât şi
Fiul. Tatăl nu-şi trece însuşirea Sa personală Fiului. Dacă şi-ar trece şi
însuşirea personală de Tată sau de născător, S-ar confunda Tatăl cu
Fiul, n-ar mai fi două ipostase diferite: Tatăl
este nenăscut, Fiul este
născut, «iar una şi aceeaşi faţă nu poate să fie născută şi totodată
nenăscută», spune
MARTURISIREA ORTODOXĂ .
Având fiinţa comună, însă, Tatăl şi Fiul au comune toate
însuşirile fiinţei, adică ale Dumnezeirii. Tot ce e dumnezeiesc are nu
numai Tatăl ci şi Fiul. În comun au Tatăl şi Fiul: veşnicia,
atotputernicia, voinţa, bunătatea, sfinţenia, slava. «Credem într-o
singură fiinţă, într-o singură Dumnezeire, într-o singură putere,
într-o
singură voinţă,
într-o singură activitate, într-un
singur
izvor,
într-o singură stăpânire, într-o singură domnie,
într-o
singură împărăţie, cunoscută în
trei ipostase desăvârşite».
Se poate înţelege
cu mintea unitatea fiinţei
dumnezeieşti şi deosebirea
persoanelor ?
Unitatea după fiinţa şi deosebirea în trei persoane a lui
Dumnezeu este cea mai
neînţeleasă taină a creştinătăţii. S-a asemănat
Sfânta Treime cu
mintea, gândul şi voinţa omului, care, deşi
sunt
deosebite, cuprinde,
fiecare, fiinţa întreagă a omului. Dar asemănarea
nu este mulţumitoare; mintea, gândul şi
voinţa nu sunt trei ipostase, ci
numai părţi ale unuia singur.
Mai potrivită ar fi asemănarea cu trei persoane omeneşti
care
prin iubire îşi unesc aşa de mult gândurile, voile şi
simţirile, încât au
ajuns să le fie comune şi păr că au un singur suflet, fără ca ele să
înceteze de a fi
persoane, deosebite. Dimpotrivă,
tocmai prin aceasta
se simte fiecare mai
bogată şi mai fericită, că nu e închisă în
singurătatea sa, ci e iubită de altele şi iubeşte pe altele, că se afla cu
acelea într-o unitate
strânsă şi oarecum se cuprinde una pe alta. Dar
niciodată persoanele omeneşti
nu ajung la atâta dragoste, câtă e între
persoanele dumnezeieşti şi nici la atâta unitate. În Dumnezeu însă e
din veşnicie, desăvârşită dragostea şi desăvârşita unitatea. Această
asemănare, fără a fi nici ea îndestulătoare,
ne dă putinţă să întelegem
că Taina Sfânta Treimi e taina dragostei desăvârşite.
Ce înseamnă «prin
carele toate s-au făcut»?
Aceste cuvinte înseamă că tot ce face Tatăl
face şi Fiul, că deci
şi
lumea a creat-o prin Fiul, a aşezat-o
în Fiul şi că îi poartă de grija
prin Fiul. Apoi, prin
aceste cuvinte, se arată încă o dată, că Fiul este
«de o
fiinţă cu Tatăl» şi «mai înainte de toţi
vecii». Căci Tatăl le
face pe toate prin
Fiul, pentru că nu e despărţit de Fiul, ci sunt unul în
altul, una, după fiinţă şi lucrare. Din Tatăl
porneşte orice lucrare şi
Fiul o îndeplineşte. Deci şi lucrarea de creare a lumii. Şi
iarăşi dacă
toate s-au făcut prin Fiul,înseamnă că Fiul a fost înainte de a se fi
făcut toate, înainte de a se fi făcut
însuşi timpul care e legat de lumea
creată. Deci Fiul e din veşnicie,
nu e făcut.
Pe de altă parte cuvintele: «prin
carele toate s-au făcut»
alcătuiesc şi trecerea la articolul al III-lea din Simbol, care vorbeşte
despre întruparea
Fiului pentru mântuirea oamenilor.
Cum alcătuiesc cuvintele «prin
carele toate s-au
făcut» trecerea la articolul al treilea, în care se vorbeşte
despre
întruparea Fiului lui Dumnezeu pentru mântuirea
lumii
?
Dacă toate le-a făcut Tatăl prin Fiul, atunci şi
mântuirea lumii
trebuia s-o săvârşească tot prin Fiul. Apoi, dacă în Fiul au fost aşezate
toate, tot Fiul
trebuia să vină şi să le strângă iarăşi mai tare, în Sine, în
dragostea Sa, de
vreme ce, în mare parte slăbiseră legăturile lor cu El
şi se
dezbinaseră între ele, prin păcat.
«Căci întru Dânsul s-au
zidit
toate,
şi toate întru Dânsul sunt aşezate...
Ca întru El bine a voit
să locuiască toată plinirea... şi
printr-însul să împace toate spre
Sine»
(Coloseni 1:16-19 şi 20). Creat
după chipul Său, omul însuşi a
fost făcut ca să fie un fiu al lui Dumnezeu, după cum este El, Fiu al
Tatălui. Şi când chipul acesta se întinase, tot El a venit să-l refacă,
luând fire omenească şi făcându-Se astfel un model mai apropiat al
oamenilor.
Care este articolul al III-lea din Simbolul Credintei ?
Articolul al treilea
din Simbolul Credinţei este: Carele pentru
noi oamenii şi pentru a noastră mântuire S-a pogorât din
ceruri şi S-a
întrupat de la Duhul
Sfânt şi din Maria Fecioara şi
S-a făcut om.
Ce ne învaţă acest
articol în întregimea lui?
Articolul al doilea
ne-a înălţat privirea de la pământ
la cer,
spunându-ne că Iisus Hristos, care a petrecut cu oamenii pe Pământ, e
Fiul lui Dumnezeu
Unul născut, născut înainte de toţi
vecii. Articolul
al treilea ne coboară privirile iarăşi pe
pământ spre a însoţi pe
acest
Fiu unic şi veşnic, în fapta Lui de întrupare, ca om, pentru a noastră
mântuire.
Am aflat din răspunsul
la întrebările de mai înainte
de ce
trebuia să se facă Fiul lui Dumnezeu om, ca să ne
mântuiască. Acum, să vedem mai îndeaproape
ce trebuie
să înţelegem prin cuvintele,
că Fiul lui Dumnezeu S-a făcut
om?
Nu cumva, oare, S-a schimbat prin aceasta
Fiul
lui Dumnezeu?
Fiul lui Dumnezeu S-a
făcut om cu adevărat,
fără să înceteze a
fi Dumnezeu. Rămânând Dumnezeu neschimbat, El însuşi
S-a făcut şi
om adevărat. După întrupare, nu unul este Fiul lui Dumnezeu şi altul
Fiul omului, ci unul şi acelaşi. Astfel, Iisus Hristos este şi
Dumnezeu
adevărat şi om adevărat. «Fiul lui Dumnezeu primeşte a
se face şi a
se
numi Fiu al omului? nu ceea ce a fost schimbând, că este fără
de
schimbare, ci ceeea ce nu a fost luând, că este
iubitor de
oameni».
Sfânta noastră Biserică a tălmăcit această învăţătură spunând că
Iisus Hristos este o
persoană sau un ipostas în două firi: firea
dumnezeiască şi firea omenească. Fiul
lui Dumnezeu, persoana a
doua din Sfânta
Treime, a luat pe lângă firea Sa Dumnezeiască, pe
care o are din veci,
firea omenească, din Fecioara Maria, făcându-Se
şi
ipostas al firii
omeneşti, sau om. Cele două firi s-au unit în persoana
sau în ipostasul lui
Iisus Hristos, în chip nedespărţit, dar totuşi fără să
se schimbe sau să se amestece, într-una singură.
Avem vreo asemănare
pentru această taină?
O asemanare ne este
omul. Nu o asemănare tocmai deplină,
pentru că omul e o persoană cu o singură fire. Dar firea lui se
compune din suflet şi trup, aşa cum Iisus Hristos are fire
dumnezeiască şi fire omenească.
Sufletul şi trupul nu sunt despărţite şi
persoana cea unică a omului nu e împărţită în două, din pricina lor.
Persoana omului trăieşte în fiecare clipa prin amandouă şi
lucrează
prin amândouă. Când priveşte la ceva lucrează şi
prin puterea
sufletului şi prin materia ochiului. Cu toate acestea sufletul şi trupul
nu s-au contopit
într-una, încât să nu mai fie nici sufletul suflet, nici
trupul trup, nici nu
s-au schimbat.
Tot aşa e în Hristos. Cele două firi sunt unite în persoana
Lui
unică, în chip nedespărţit şi neîmpărţit, dar fără amestecare şi fără
schimbare. Tot aşa sunt unite în chip nedespărţit şi neîmpărţit, dar fără
amestecare şi fără schimbare, lucrările
şi voinţele celor două firi.
Astfel, Iisus Hristos
trăia şi lucra prin amândouă firile, în chip
nedespărţit şi neamestecat. Când tămăduia ochiul orbului, prin firea
omenească atingea ochiul lui, prin cea dumnezeească vindeca. Era o
singură fapta dumnezeiesc-omenească, săvârşită prin două firi, sau
prin lucrarea
dumnezeiască şi lucrarea omenească, în
mod nedespărţit
dar şi neamestecat, căci
deşi vieţuiau şi lucrau împreună,
firea şi
lucrarea dumnezeiască nu se schimba în fire şi
lucrare omenească. Nu
firea omenească vindeca şi nu firea dumnezeiască îşi mişcă mâna spre
ochiul orbului.
Iisus Hristos, fiind
o persoană în două firi, vointe şi
lucrări,
unul este cel care
voieşte şi lucrează, dar prin două voinţe şi. două
lucrări. Unul şi acelaşi este cel care flămânzeşte (după firea
omenească) şi înmulţeşte pâinile (după firea
dumnezeiască),
unul şi
acelaşi este cel care osteneşte (după firea omenească) şi vindecă pe
slăbănogul din Capernaum şi
învie pe Lazăr (după firea
dumnezeiască), unul şi acelaşi nu are unde să-şi plece capul: (după
firea
omenească) şi e pretutindenea şi
chiar în Sânul Tatălui (după
firea
dumnezeiască).
De ce a trebuit să fie
Iisus Hristos o persoană în
două firi?
Numai fiindcă a fost o persoană în două firi, Iisus Hristos ne-a
putut mântui. Dacă ar fi fost două persoane, adică pentru fiecare fire o
persoană deosebită, cu alte cuvinte, dacă firile ar fi fost despărţite,
moartea pe cruce ar
fi fost numai moartea unui om şi
n-ar fi avut
puterea să ne răscumpere. De asemenea firea omenească nu s-ar fi unit
cu Fiul lui Dumnezeu,
ca şi cu persoana ei proprie, deci n-ar fi avut
cine să omoare moartea din această fire şi cine s-o îndumnezeiască.
Iar
noi, stând în legătură cu Iisus Hristos, am sta în legătură cu o persoană
omenească, nu cu una dumnezeiască...
Daca firea
dumnezeiască şi cea omenească s-ar fi amestecat
într-una singură, ca să fie o singură fire a unei singure persoane, s-ar fi
arătat că firea noastră nu poate fi mântuită, ci
numai prefăcută în
altceva, poate în fire
dumnezeiască. Iar Iisus Hristos n-ar fi fost nici
Dumnezeu, nici om,
sau poate ar fi fost numai Dumnezeu. Ne mai
fiind om, n-ar fi pătimit cu adevărat
pentru noi şi noi n-am mai putea
intra în legătură cu El, ca şi cu un om. Şi, ne mai putând intra în
legătură cu El ca om, n-am mai intra în legătură nici cu Dumnezeu.
Numai dacă unul şi acelaşi a fost şi Dumnezeu şi om, adică, a
fost o singură persoană cu fire dumnezeiască şi
omenească, a mântuit
firea noastră, deci şi pe noi pe toţi
câti vrem să ne mântuim. Numai
dacă a fost cu adevărat
om, a putut pătimi pentru noi şi
numai dacă a
fost tot acelaşi şi Dumnezeu adevărat,
patima Lui a fost mântuitoare şi
El a înălţat firea noastră.
Sfântul Grigorie
Teologul spune: «Însuşi
Cuvântul lui
Dumnezeu...
la chipul Sau vine şi cu trup se îmbracă pentru trup
şi
suflet înţelegător pentru sufletul meu îşi
împreună, pe cel
asemenea
cu cei asemenea curăţind. Şi întru toate se face om,
afară de păcat... Şi se arată Dumnezeu cu firea luată, una (adică o
persoană din amândouă firile)
cele potrivnice, din trup adică şi din
Duh,
din care una a îndumnezeit, iar alta s-a îndumnezeit».
Ce înseamnă «pentru
noi oamenii, şi pentru a noastră
mântuire»?
Fiul lui Dumnezeu nu
S-a făcut om pentru plăcerea
de a fi om,
sau pentru alte fapturi,
ci pentru noi oamenii. Şi când se spune
«pentru
noi oamenii», se înţelege «pentru noi oamenii păcătoşi",
asa cum zice
Mântuitorul la Cina cea de Taină.
«Acesta
este trupul Meu care se frânge pentru voi» (Luca
22:19), înţelegând:«pentru voi cei pacătoşi». Deci,
Fiul lui
Dumnezeu S-a întrupat
«pentru noi, oamenii păcătoşi şi pentru a
noastră mântuire». Şi nu
se spune pentru unii oameni, sau pentru un
popor, ci «pentru
noi oamenii» îndeobşte, adică pentru toţi oamenii,
Dumnezeu a binevoit să dea omului o preţuire
atât de mare, încât S-a
făcut şi El om şi rămâne aşa în vecii vecilor, pentru a fi în strânsă
legătură cu noi oamenii.
Ce înseamnă cuvintele
«S-a pogorât din cer»?
«S-a
pogorât din cer» înseamnă că Fiul lui Dumnezeu a
binevoit să se facă şi Fiu al omului, să ia pe lângă firea Sa
atotputernică şi firea noastră neputincioasă, să se smerească purtând
toate ale ei, să ia chip de rob, «să se deşerte» (Filipeni
2:7) de slava
Sa dumnezeiască, în arătarea şi lucrarea Sa omenească, fără să
inceteze de a fi
Dumnezeu, să umble ca om pe pământ
şi să fie
dispreţuit de mulţi.
«S-a
pogorât din cer», înseamnă ca: «a sărăcit pentru noi
bogat
fiind, că noi cu sărăcia Lui să ne îmbogăţim» (2
Corinteni
5:9). Cu
alte cuvinte: «El S-a făcut
om, ca noi să ne facem
dumnezei».
S-a unit pe Sine cu firea noastră neputincioasă ca firea
noastră se se facă tare şi nemuritoare, prin unirea cu firea Sa
dumnezeiască.
A părăsit Fiul lui Dumnezeu cerul prin această
pogorâre?
Fiul lui Dumnezeu n-a
părăsit cerul prin această «pogorâre».
Căci El n-a încetat să fie şi Dumnezeu şi n-a părăsit firea
dumnezeiască. Iar că Dumnezeu e pretutindeni şi cu
deosebire în cer.
El umblă pe pământ cu firea noastră omenească, dar cu firea
dumnezeiască era pretutindenea. Prin firea noastră se află «pogorât
din
cer», dar prin firea dumnezeiască era unit cu Tatăl şi cu Duhul
Sfânt, se află «în sânul Tatălui»,
în cer însuşi El spune despre Sine:
«Nimenea
nu s-a suit la cer, fără numai Cel ce s-a pogorât din cer,
Fiul
omului, care este în cer» (Ioan 3:13).
Ce înseamnă «S-a
întrupat de la Duhul Sfânt şi din
Maria
Fecioara şi S-a făcut om» şi anume de ce spune în
chip
deosebit «S-a întrupat» şi în
chip deosebit «S-a făcut
om»?
«S-a
întrupat» înseamnă cu deosebire «S-a zămislit», ca
început al întrupării. Iar «s-a făcut om», înseamnă cu deosebire
arătarea Fiului lui Dumnezeu ca om între oameni prin naşterea din
Sfânta Fecioara
Maria. Dar prin cuvântul «S-a întrupat»,
Sfintii
Parinţi, care au alcătuit
simbolul, au ţinut mai ales să spună cu
hotărâre ca Fiul lui Dumnezeu şi-a
alcătuit trup adevărat,
nu numai
unul părut, cum spuneau unii eretici şi de
aceea n-a venit cu el din cer,
ci l-a luat din
Sfânta Fecioară Maria. Iar prin cuvântul «S-a făcut om»
au ţinut sa sublinieze că Fiul n-a luat numai un trup
fără suflet sau fără
minte, cum spuneau alţi eretici, ci S-a făcut
om deplin, cu trup si suflet
cuvântător.
Şi ce înseamnă «de
la Duhul Sfânt şi din Maria
Fecioara»?
Care este partea Duhului Sfânt şi
care a
Fecioarei
Maria în întruparea Cuvântului?
Fiul lui Dumnezeu S-a
zămislit ca om din Fecioară.
Deci s-a
zămislit fără de sămânţa bărbăteasca. Dar această zămislire minunată
nu s-ar fi putut face
fără lucrarea Duhului Sfânt. Duhul Sfânt a făcut
ca Fecioara să zămislească fără sămânţa bărbătească pe Fiul lui
Dumnezeu ca om
"faţă îngerul Domnului în vis s-a arătat
lui zicând:
«Iosife,
fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria femeia ta că ce sa
zămislit într-însa din Duhul Sfânt este» (Matei
1:20). De aceea
spune simbolul: «şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din
Maria
Fecioara».
Desigur, alta este
partea Duhului Sfânt şi alta a Fecioarei Maria
în întruparea Fiului
lui Dumnezeu. Sfântul Duh nu-i dă acestuia firea
omenească de la sine, ba nici măcar
o parte din ea. Într-un asemenea
caz Fecioara Maria ar
fi fost numai un vas ales prin care ar fi venit
Fiul lui Dumnezeu cu
un trup adus întreg, sau în parte, din cer, care
deci n-ar mai fi fost
un trup adevărăt omenesc, luat din trup omenesc.
Dar Duhul Sfânt dă fecioarei puterea să-L zămislească fără de
sămânţă bărbătească şi deci fără de păcat. «Şi a zis Maria către
înger:Cum
va fi mie aceasta, de vreme ce nu ştiu
de bărbat?» Şi
răspunzând îngerul a zis: «Duhul
Sfânt se va pogî peste tine şi
puterea
Celui de sus te va umbri » (Luca I, .34-35).
Duhul Sfânt a fost singur în Fecioară, când aceasta a
zămislit pe Fiul lui Dumnezeu ca om?
N-a fost singur. În
acest caz ea ar fi zămislit un om despărţit de
Dumnezeu. Ci însuşi Fiul lui Dumnezeu era din acest moment în ea,
Duhul Sfânt fiind
nedespărţit de El. Fiul lui Dumnezeu a fost
nedespărţit de firea Sa omenească din prima clipa a existenţei ei, din
clipa zămislirii. De aceea spune Simbolul de El însuşi ca «S-a
întrupat»,
adică şi-a alcătuit din Fecioara Maria firea omenească. Dar
Duhul Sfânt i-a dat
putere Mariei să-L primească pe Fiul lui
Dumnezeu în ea, ca pe
cel ce începe să-şi alcătuiască trupul din ea.
Căci Dumnezeu lucrează asupra oamenilor totdeauna
prin Duhul
Sfânt.
Sfântul Ioan
Damaschin spune: «Duhul Sfânt S-a pogorat
peste
ea... dându-i puterea de a primi Dumnezeirea Cuvântului şi
puterea
de a naşte. Atunci a umbrit-o
înţelepciunea ipostatică şi
Puterea
Prea înaltului Dumnezeu, adică Fiul
lui Dumnezeu, cel de
o
fiinţa cu Tatăl, ca o sămânţă dumnezeiască şi şi-a alcătuit Lui-şi
din
sângiurile ei trup însufleţit».